Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Thursday, May 1, 2025

Solat bersama Jin

 

Imam Ibn Hajar Al-Haitami As-Syafi'i ketika membahaskan masalah ini menyebutkan fatwa ulama’ mazhab Hanbali yang menyatakan sah solat Jumaat bersama-sama dengan jin. Imam As-Subki memperincikan masalah ini dengan menyebutkan bahawa solat Jumaat bersama jin hanya sah jika mereka muncul dengan bentuk fizikal dan bilangannya hendaklah mencukupi setidak-tidaknya 40 orang.
(Rujukan : Fatawa Al-Hadithiyyah jilid 1 mukasurat 556)
Para ulamak dah selesai bahas bab ini...kena rajin belajar baru tahu ada perbahasan bab solat begini yang boleh jadi berlaku juga dengan izin Allah 'Azza wa Jalla.
Solat Dengan Jin - Ustaz Azhar Idrus
Adapun tentang permasalahan ini, sebahagian ulama’ membahaskan isu jin dengan agak terperinci termasuklah isu solat bersama dengan jin. Kebanyakan mereka menaqalkan fatwa daripada tulisan Imam Badruddin As-Syibli Al-Hanafi (wafat 769H) bertajuk Akaam Al-Marjan fi Ahkam Al-Jann.
Imam Badruddin As-Syibli menyatakan dalam bab ke 26: “Hukum Solat Di Belakang Jin”
نقل ابن أبي الصيرفي الْحراني الحنبلي في فوائده عن شيخه أبي البقاء العكبري الحنبلي أنه سئل عن الجن هل تصح الصلاة خلفه فقال نعم لأنهم مكلفون والنبي صلى الله عليه وسلم مرْسل إليهم والله أعلم
“Ibn Abi As-Sairafi Al-Harrani Al-Hanbali menaqalkan di dalam kitab fawaidnya daripada gurunya Abu Al-Baqa’ Al-‘Ukbari Al-Hanbali bahawa dia ditanya tentang jin. Adakah sah solat di belakang jin? Maka dia (Al-‘Ukbari) menjawab:
“Ya, kerana mereka para jin adalah mukallaf (golongan yang dipertanggungjawabkan dengan perintah daripada Allah) dan Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam juga diutuskan kepada mereka. Wallahua’lam.” [Aakam Al-Marjaan fi Ahkam Al-Jann 1/99]
Imam As-Suyuti (wafat 911H) ketika membahaskan masalah hukum-hakam berkaitan jin juga menaqalkan hal yang sama pada furu’ yang ketiga dan keempat sebagaimana yang disebutkan oleh Imam As-Syibli. [Al-Ashbah wa An-Nazair 1/258]
Imam Ibn Hajar Al-Haitami As-Syafie ketika membahaskan masalah ini menyebutkan fatwa ulama’ mazhab Hanbali yang menyatakan sah solat jumaat bersama-sama dengan jin. Imam As-Subki memperincikan masalah ini dengan menyebutkan bahawa solat jumaat bersama jin hanya sah jika mereka muncul dengan bentuk fizikal dan bilangannya hendaklah mencukupi setidak-tidaknya 40 orang. [Fatawa Al-Hadithiyyah 1/556]
Adakah wujudnya dalil atau bukti kejadian ini dizaman Nabi?
Jawabnya ya. Kejadian ini pernah berlaku dizaman Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam ketikamana dua jin berjumpa Nabi untuk bertanyakan sesuatu masalah yang berlaku dalam kalangan mereka dan bertanyakan tentang syariat kepada bangsa mereka. Kemudian mereka meminta untuk solat bersama-sama dengan Nabi sebelum beredar.
Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad pada Musnad Abdullah bin Mas’ud. Hadith ini dari sudut sanadnya bermasalah dan dinilai dhaif oleh ulama’ hadith antaranya Imam Al-Haithami dalam Majma’ Az-Zawaid 8/313, Imam Al-Busiri dalam Ithaf Al-Khairah Al-Mahrah 7/31, Syaikh Syu’aib Al-Arnauth dalam tahqiqnya keatas Musnad Ahmad 7/391 dan sebagainya.
Namun begitu, sebahagian fuqaha’ (ulama' fiqh) berhujjah dengan hadith ini ketika membahaskan masalah hukum hakam berkaitan dengan jin sebagaimana disebutkan diatas.
Kesimpulan:
Solat bersama-sama dengan jin atau jin hadir mengikuti solat manusia adalah sesuatu yang boleh berlaku (possible) berdasarkan pandangan para ulama' diatas.
Wallahua’lam
*****
Soalan
Assalamualaikum wrth, saya nak minta sahkan benarkah terdapat hadis yang menyatakan seperti ini?
“Nabi SAW pernah mencekik jin ifrit kerana mengganggunya solat”
Ringkasan Jawapan
Hadis yang menyebutkan berkenaan Nabi SAW mencekik jin Ifrit kerana mengganggu Baginda SAW melaksanakan solat adalah sahih. Hadis ini direkodkan dalam kebanyakan kitab hadis muktabar seperti Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, Musannaf Ibn Abi Syaibah dan lain-lain.
Huraian Jawapan
Hadis ini diriwayatkan dalam banyak kitab hadis muktabar antaranya dalam Sahih al-Bukhari. Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda:
إِنَّ عِفْرِيتًا مِنَ الجِنِّ تَفَلَّتَ عَلَيَّ البَارِحَةَ - أَوْ كَلِمَةً نَحْوَهَا - لِيَقْطَعَ عَلَيَّ الصَّلاَةَ، فَأَمْكَنَنِي اللَّهُ مِنْهُ، فَأَرَدْتُ أَنْ أَرْبِطَهُ إِلَى سَارِيَةٍ مِنْ سَوَارِي المَسْجِدِ حَتَّى تُصْبِحُوا وَتَنْظُرُوا إِلَيْهِ كُلُّكُمْ، فَذَكَرْتُ قَوْلَ أَخِي سُلَيْمَانَ: رَبِّ هَبْ لِي مُلْكًا لاَ يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي "، قَالَ رَوْحٌ: «فَرَدَّهُ خَاسِئًا»
Maksudnya: Sesungguhnya Ifrit daripada bangsa jin telah menggangguku semalam untuk memutuskan solatku. Maka Allah berikan aku kelebihan untuk mengatasinya. Kemudian, aku hendak mengikatnya di salah satu tiang masjid sehingga waktu subuh dan kalian semua dapat melihatnya. Lalu aku teringat perkataan Nabi Sulaiman AS, “Wahai Tuhan, kurniakanlah kepadaku sebuah kerajaan (yang tidak ada taranya dan) yang tidak akan ada pada sesiapapun kemudian daripadaku”. Rauh berkata: Kemudian Baginda SAW mengusirnya dalam keadaan hina.[1]
(Riwayat al-Bukhari)
Dalam kitab yang sama Imam al-Bukhari mendatangkan matan yang sedikit berbeza, iaitu:
فَذَعَتُّهُ وَلَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ أُوثِقَهُ إِلَى سَارِيَةٍ حَتَّى تُصْبِحُوا
Maksudnya: Maka aku mencekiknya dan mengikatnya di tiang sehingga waktu subuh.[2]
Kemudian, Imam al-Bukhari menyebutkan bahawa al-Nadr bin Syumail menyebutkan “فَذَعَتُّهُ” bermaksud mencekik.[3] Manakala Imam Muslim menyebutkan bahawa dalam riwayat yang dikemukakan oleh Imam Ibn Abi Syaibah dengan menggunakan lafaz “فَدَعَتُّهُ” berbeza dengan riwayat daripada jalur al-Nadr bin Syumail.
Imam al-Nawawi menjelaskan maksud kalimah “فَدَعَتُّهُ” ialah menolak dengan kuat.[4] Kedua-dua lafaz ini menurut Imam al-Nawawi adalah sahih.[5]
Syeikh Musa Syahin Lasyin menyebutkan bahawa hadis ini menunjukkan wujudnya gangguan daripada syaitan ketika solat dilaksanakan.[6] Gangguan tersebut dilakukan supaya seseorang menjadi tidak khusyuk di dalam solatnya.
Sebelum melaksanakan solat, Islam mengajarkan umatnya beberapa adab antaranya ialah membaca ayat-ayat pelindung agar dihindari daripada gangguan syaitan. Imam al-Ghazali dalam karyanya Bidayah al-Hidayah di bawah tajuk bab adab-adab ketika hendak melaksanakan solat menyebutkan bahawa:
فاستقبل القبلة قائما مزاوجا بين قدميك لا تضمهما، واستو قائما، واقرأ (قل أعوذ برب الناس) تحصنا بها من الشيطان الرجيم
Maksudnya: Hendaklah berdiri tanpa merapatkan kedua belah kakimu dengan menghadap ke arah kiblat, berdiri tegak (untuk menunaikan solat) dan membaca (قل أعوذ برب الناس) untuk berlindung daripada syaitan yang direjam.[7]
Berdasarkan kepada penelitian, hadis yang menyebutkan bahawa Nabi SAW mencekik jin Ifrit kerana mengganggu Baginda SAW melakukan solat adalah benar dan dijumpai dalam kebanyakan kitab hadis muktabar. Antaranya Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, Musannaf Ibn Abi Syaibah dan lain-lain. Oleh itu, sebelum memulakan solat umat Islam digalakkan untuk membaca ayat-ayat pelindung agar terhindar daripada gangguan syaitan ketika solat. Mudah-mudahan Allah SWT memberikan kepada semua hamba-Nya petunjuk dan hidayah serta kekuatan untuk melakukan ibadah dengan khusyuk dan istiqamah. Waallahua’lam.
[1] Muhammad bin Ismaʻil al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, ed. Muhammad Zuhair bin Nasir al-Nasir (Beirut: Dar Tuq al-Najah, 1422), 1: 99, no. 461.
[2] Ibid., 2: 64, no. 1210.
[3] Ibid. ثُمَّ قَالَ النَّضْرُ بْنُ شُمَيْلٍ: " فَذَعَتُّهُ: بِالذَّالِ أَيْ خَنَقْتُهُ
[4] Yahya bin Syaraf al-Nawawi, al-Minhaj Syarh Sahih Muslim bin al-Hajjaj (Beirut: Dar Ihya’ al-Turath al-ʻArabi, 1392), 5: 29. ومعناه دفعته دفعا شَدِيدًا وَالدَّعْتُ وَالدَّعُّ الدَّفْعُ الشَّدِيدُ.
[5] Ibid.
[6] Musa Syahin Lasyin, Fath al-Munʻim Syarh Sahih Muslim (Dar al-Syuruq, 2002), 3: 155.
[7] Abu Hamid Muhammad al-Ghazali, Bidayah al-Hidayah, ed. Muhammad Zainihim Muhammad ‘Azab (Kaherah: Maktabah al-Madbuli, 1993), 44.

No comments: