ولا ننزل أحدا منهم جنة ولا نارا، ولا نشهد عليهم بكفر ولا بشرك ولا بنفاق، ما لم يظهر منهم شيء من ذلك، ونذر سرائرهم إلى الله تعالى
“Kami tidak menentukan seseorang (dari kalangan ahli kiblat) itu masuk syurga (kerana amal baik) atau neraka (kerana amal maksiat), kami juga tidak menyatakan seseorang itu sebagai orang kafir, musyrik, atau munafik selama tidak kelihatan secara lahirnya mereka seperti itu, kerana itu kami menyerahkan urusan hati (yang tidak boleh ditafsirkan secara zahir) kepada Allah Ta’ala.”
Begitulah berhati-hatinya para ulama salaf menilai status keimanan orang lain. Apa yang nampak secara lahir bahawa mereka mendirikan solat, berpuasa Ramadhan, menunaikan zakat, melaksanakan haji maka cukuplah mereka dihukumi secara zahirnya sebagai Muslim. Maka, wajarlah hak dan kewajiban sebagai sesama Muslim terhadap mereka dipenuhi seperti menjawab salam, memenuhi jemputan, bertakziyah, mensolatkan jenazah dan menguburkan mereka. Masalah hati mereka, apakah ibadah mereka benar-benar kerana Allah itu hanya Dia yang tahu.
Rasulullah ﷺ bersabda:
مَنْ صَلَّى صَلَاتَنَا وَاسْتَقْبَلَ قِبْلَتَنَا وَأَكَلَ ذَبِيحَتَنَا فَذَلِكَ الْمُسْلِمُ الَّذِي لَهُ ذِمَّةُ اللَّهِ وَذِمَّةُ رَسُولِهِ فَلَا تُخْفِرُوا اللَّهَ فِي ذِمَّتِهِ
“Siapa yang melaksanakan solat seperti solatnya kami, menghadap kiblat kami, dan memakan sembelihan kami, maka dia itu adalah Muslim yang menjadi tanggungan Allah dan Rasul-Nya, maka janganlah kamu meremehkan Allah dalam tanggungannya itu (kerana dia adalah Muslim, baginya hak dan kewajiban seorang Muslim).” (Riwayat al-Bukhari)
Berdasarkan hadis ini para ulama mengatakan bahawa seseorang itu masih dihukumi sebagai seorang Muslim walaupun mereka termasuk di kalangan ahli bida’ah dan ahli maksiat selama ia tidak mendustai kebenaran yang telah dibawa dalam perutusan Rasulullah ﷺ kepada umatnya. Sebagai contoh, jika ada orang mengatakan bahawa berzina dihalalkan Allah dalam keadaan dirinya menyedari bahawa hal itu suatu pendustaan terhadap Rasulullah ﷺ, maka hal itu adalah kekufuran kepada-Nya, tetapi hal tersebut berbeza dengan orang yang melakukan perzinaan namun masih meyakini bahawa berzina itu diharamkan dalam ajaran Islam. Orang seperti ini telah berbuat maksiat dan berdosa besar meskipun dia dihukum sebagai Muslim. Perkara ini menerbitkan suatu prinsip yang disebut sebagai:
لا تكفر أحدا من أهل القبلة
Apabila tuduhan kafir ini hendak dijatuhkan kepada individu tertentu yang disyaki, maka wajiblah terlebih dahulu menyelidiki kedudukan dan sikap orang yang disifatkan dengan hukuman ini. Umpamanya dengan cara bertemu, bertanya dan berbincang dengannya sendiri sehingga benar-benar terbukti hujah dan ternafi segala syubhat supaya tidak ada ruang yang membolehkan keputusan dianggap sebagai sebuah andaian atau sangkaan semata-mata.
Imam al-Ghazali rahimahullah juga telah mengingatkan kita semua dalam kitabnya “Bidayah al-Hidayah” berhubung perkara ini:
ولا تقطع بشهادتك على أحد من أهل القبلة بشرك أو كفر أو نفاق؛ فإن المطلع على السرائر هو الله تعالى، فلا تدخل بين العباد وبين الله تعالى، واعلم أنك يوم القيامة لا يقال لك: لِم لمَ تلعن فلانا، ولم سكت عنه؟ بل لو لم تعلن ابليس طول عمرك، ولم تشغل لسانك بذكره لم تسأل عنه ولم تطالب به يوم القيامة. وإذا لعنت أحدا من خلق الله تعالى طولبت به...
“Janganlah engkau menuduh syirik, kafir atau munafik kepada seseorang ahli kiblat (orang Islam) kerana yang mengetahui apa yang tersembunyi dalam hati manusia hanyalah Allah Ta’ala. Jangan pula engkau ikut campur dalam urusan hamba-hamba Allah dengan Allah Ta’ala. Ketahuilah, bahawa pada hari kiamat kelak engkau tidak akan ditanya; Mengapa engkau tidak mahu mengutuk si fulan sekian-sekian? Mengapa engkau diam sahaja tentang dia? Bahkan seandainya engkau tidak pernah mengutuk Iblis pun sepanjang hidupmu, dan tidak menyebut tentangnya sekalipun, engkau tidak akan ditanya dan tidak akan dituntut oleh Allah nanti di hari kiamat. Tetapi jika engkau pernah mengutuk seseorang makhluk Allah, kelak kau akan dituntut (pertanggungjawabannya oleh Allah).”
Istilah ahli kiblat dalam penggunaan tajuk tulisan ini merujuk kepada kaum, puak atau kumpulan manusia yang menjadikan Kaabah sebagai simbol kiblat agung dalam pemikiran dan peribadatannya.
Kiblat menurut Ibnu al-Athir bermakna al-jihah (الجهة) atau arah, manakala Raghib al-Isfahani menjelaskan kiblat pada asalnya adalah nama bagi suatu keadaan yang kepadanya dihadapkan seperti duduk dan berdiri. Manakala pada takrifnya pula menjadi nama bagi tempat bertentangan yang dihadapkan kepadanya seperti dalam solat.
Ahli Kiblat adalah satu istilah dalam Ilmu Kalam. Ahli Kiblat dapat diertikan sebagai umat yang berpegang kepada akidah dan syariat Islam. Imam al-Thahawi menyebut ahli kiblat seperti berikut:
ونسمى أهل قبلتنا مسلمين مؤمنين، ما داموا بما جاء به النبي صلى الله عليه وسلم معترفين، وله بكل ما قاله وأخبر مصدقين
“Dan kita namakan Ahli Kiblat kita itu sebagai kaum Muslimin lagi Mukminin selama mereka mengiktiraf apa yang dibawa oleh Nabi ﷺ serta membenarkan seluruh apa yang diucapkannya serta dikhabarkannya.”
Ahli Kiblat ini tidak boleh dihukumkan sebagai kafir walaupun mereka berlainan ikutan mazhab dan sokongan.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10217688295339784&id=1251877796
No comments:
Post a Comment