Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Thursday, October 3, 2013

Dialog Wahhabi Dengan Bekas Mufti


Janganlah Halang Umat Islam Menghidupkan Sunnah Yang Baik Dialog Wahhabi Dengan Bekas Mufti Selangor - Almarhum Datuk Ishak Baharom Diceritakan oleh Haji Ibrahim bin Haji Mohamad dalam buku : Liku-liku Jalan Ketuhanan, Tinjauan Dan Pengamalan Mengenai Permasalahan Tariqah Di Malaysia.
Saya teringat bagaimana Datuk Ishak Baharom, bekas Mufti Selangor menceritakan kepada saya ketika menjadi mufti dahulu. Beliau memanggil satu tokoh dari kalangan 'Kaum Muda' yang amat popular kerana tokoh itu menentang pembacaan Yasin beramai-ramai di masjid pada malam Nisfu Sya'ban. DIB (Datuk Ishak Baharum) :

"Adakah salah seseorang membaca al quran pada malam nisfu sya'ban ? Wahhabi menjawab : Tidak DIB : Adakah salah kalau ia membaca di masjid ? Wahhabi : Tidak. DIB : Adakah salah kalau ia merasa tidak seronok dan mengantuk membaca seorang diri lalu ia mengajak orang ramai membaca bersamanya agar lebih bersemangat ? Wahhabi : Tidak DIB : Adakah salah kalau mereka membawa makanan dan makan selepas majlis tersebut kerana ia budaya orang Melayu ? Wahhabi : Tidak. DIB : Adakah salah berdoa di malam Nisfu Sya'ban ? Wahabi : Tidak. DIB : Habis tu... Kenapa bising-bising sana sini mengatakan mereka salah ?

Sepatutnya apa-apa perkara pun kita bawa berbincang dahulu kerana agama tidak menentang amalan tradisi yang membawa kebaikan. Kalau tak dapat pahala membaca Yasin pun, tak makbul doa pun. Mereka tetap mendapat pahala bertemu, berhimpun di masjid, menjamu orang makan. Kalau kumpulan kamu tidak mahu melakukannya biarlah, tetapi jangan dilarang orang lain yang mahu melakukan kebaikan. Tokoh itu senyap agak lama sebelum meminta izin untuk ke luar.

No comments: