Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Tuesday, June 13, 2017

Benarkah Sayyiduna Abdullah Ibnu Umar رضي الله عنهما و سلام الله عليهما Melarang Selawat Selepas Mengucapkan Hamdalah

Mohammad Faeez Harith Al-Bakkaniy
6 hrs
Benarkah Sayyiduna Abdullah Ibnu Umar رضي الله عنهما و سلام الله عليهما Melarang Selawat Selepas Mengucapkan Hamdalah Ketika Bersin, dan Apakah Riwayat Ini Boleh Dijadikan Dalil Melarang Selawat Ketika Tarawih?
بسم الله ، والحمدلله، والصلاة والسلام على رسول الله،
أما بعد
Dr. "You-Know-Who" rujuk hadith mawquf riwayat Sayyiduna 'Abdullah ibnu 'Umar رضي الله عنهما و سلام الله عليهما konon, beliau melarang penambahan selawat dalam ucapan Hamdalah, yang Dr ini gunakan sebagai istidlal melarang bacaan selawat antara tarawih.
Benarkah qiyas beliau itu?
Kita bersangka baik,mungkin beliau terlupa tentang hadith yang diriwayatkan oleh Imam Al Baihaqi رحمه الله رحمة واسعة dalam Syua'bul Iman itu,juga dikeluarkan oleh Imam At Tirmidzi رحمه الله رحمة واسعة dan beliau mengomentari hadith ini dengan berkata ;
"(Isnadnya) Gharib.Tidak kami ketahui (adanya hadith ini) kecuali dari riwayat Ziyad bin Ar Rabi'"
Ini seperti yang didatangkan oleh Amirul Mu'minin fil Hadith, Imam Ibn Hajar Al Asqalani Asy Syafi‘iy Al Asy'ariy رحمه الله رحمة واسعة dalam Fathul Bari beliau,kemudian beliau memberi komentar, bahawa Ziyad bin Ar Rabi' seorang yang Saduq.
Namun sebelum menyebutkan riwayat yang dikomentar oleh Imam At Tirmidzi itu,beliau juga membawakan sebuah lagi riwayat lain yang didatangkan oleh Imam Al Baihaqi dari Imam Ad-Dahhak رحمه الله رحمة واسعة;
(Telah bersin seorang lelaki di samping Sayyiduna Abdullah Ibn 'Umar رضي الله عنهما dan dia mengucapkan الحمد لله رب العالمين. Maka berkatalah Sayyiduna Ibn Umar, kalaulah engkau melengkapkannya dengan berkata والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم (tentulah lebih baik) )
Kemudian Imam Ibnu Hajar membawakan komentar Imam Ibn 'Adiy رحمه الله رحمة واسعة terhadap kedua-dua riwayat ini;
"Dan tidaklah aku melihat perkara ini(iaitu penambahan selawat pada hamdalah),melainkan tidak apa-apa(tidak salah) dan telah merajihkan (menguatkan) (Imam) Al Baihaqi apa yang didatangkan terlebih dahulu dari riwayat Ziyad (iaitu riwayat dari Imam Ad-Dahhak yang menunjukkan Sayyiduna Abdullah ibn Umar رضي الله عنهما menyuruh agar ditambahkan selawat pada hamdalah) والله أعلم.
Terbuktilah qiyas Dr You-Know-Who dalam isu larangan selawat selepas hamdalah ketika bersin untuk melarang selawat antara tarawih bukan sahaja batil,bahkan bersandar kepada riwayat yang didhaifkan oleh pemilik riwayat sendiri!
Rujukan:
Fath Al Bari bi Syarh Sahih Al Bukhari,Imam Ahmad bin 'Ali Ibn Hajar Al Asqalani Asy Syafi‘iy Al Asy'ariy رحمه الله رحمة واسعة, Jilid 10,mukasurat 626 cetakan Dar Ar Rayyan, juga pada jilid 10 mukasurat 601 cetakan Maktabah As-Salafiyyah.
و صلى الله على سيدنا محمد و على والديه و آله وصحبه وسلم،
والحمدلله رب العالمين.
الفقر إلى رحمة الله الغني،
Mohammad Faeez Harith Al-Bakkaniy

No comments: