Dalam silsilah peringkat dan tahap ulama ini ada beberapa tahap yang perlu kita ketahui:
1) Nabi saw.
2) Ulama Mujtahid Mutlak di kalangan Sahabat Nabi seperti Ibn Abbas, Ibn Mas'ud ra. , Muaz bin Jabal ra. , ‘Aisyah r.ha. , Ibn Umar r.hum.
3) Ulama mujtahid mutlak di kalangan tabi'in (murid para sahabat nabi) seperti Imam Abu Hanifah r.ah (pengasas mazhab hanafi) dan Imam Malik bin anas r.ah (pengasas mazhab maliki).
4) Ulama Mujtahid mutlak dikalangan tabi' tabi'in (murid para tabi'in) seperti Imam Syafi'e r.a (pengasas mazhab syafi'e) dan Imam Ahmad bin hanbal r.a (pengasas mazhab Hanbali).
5) Ulama Mujtahid fil mazhab seperti Imam Nawawi dan Imam Rofie rah.him. untuk mazhab syafi'e, Imam Abu Yusuf dan Imam Muhammad rah.him. untuk mazhab hanafi.
6) Ulama Mujtahid fil masail seperti Imam tohawi, Imam zufar rah.him.
7) Ulama Ashabut Takhrij seperti Imam Quduri rah. bagi mazhab hanafi.
8) Ulama Ashabut tarjih seperti Imam Ibnu Hajar Haitami, Imam Khatib Syarbini rah.him dan ramai lagi imam tarjih bagi mazhab syafie,dan imam sohibul kanz,musannif bahru roiq rah.him untuk mazhab hanafi.
9) Ulama Ashabut tamiz seperti musannif hidayah bagi mazhab hanafi,imam zainuddin malibari rah.him untuk mazhab syafie dan ramai lagi.
10) Mufti seperti Syeikh Ali Jumuah (Mufti Mesir), Syeikh Ramadhan al-butti (Mufti syiria), Maulana Asyraf Ali Thanwi (Mufti India), Mufti Taqi Usmani (Mufti Pakistan), Maulana Zakariyya (pengarang kitab Fadhilat ‘Amal), Habib Umar (Darul Mustofa), Mufti Mahmudul Hassan Ganggohi (Mufti India), Mufti Maulana Hazeem dan Mufti Maulana Abd. Hamid Chin (kedua2nya guru di madrasah sri petaling), Mufti Radhaul Haq (bekas Mufti Pakistan dan kini menjabat jawatan ketua Mufti Afrika Selatan dan juga merupakan guru hadiTsku), Syeikh Nuruddin al-Banjari dan ramai lagi.
11) Maulana seperti ustaz azhar idrus, para ustaz yg sedang memberi penerangan dan tazkirah di media, masjid dan surau sekarang....
12) Penuntut penuntut ilmu agama seperti budak budak pondok dll
13) Orang awam seperti guru geografy, pilot, dokter, tukang repair laptop, tukang kebun, petani dan sebagainya. Hanya mujtahid mutlak sahaja yang layak menyatakan "pada pendapat saya" berkenaan quran dan hadits..
Ulama2 mujtahid yang lain di bawahnya pula layak berkata "pada pendapat saya" kepada al-quran dan hadis berdasarkan usul2 yang telah diberikan ulama mujtahid mutlak yang mereka pilih... Ulama2 ashab pulak layak berkata "pada pendapat saya" dalam memilih mana2 pendapat sebelumnya yang dikajinya mempunyai dalil paling kuat dan paling sesuai dengan maslahat ummat dan dirajihkannya(dimenangkan) untuk menjadi qaul muktamad/fatwa terakhir dalam sesuatu mazhab. Sampai tahap ulama paling rendah dikalangan ulama besar iaitu ulama bertahap mufti, kerjanya ialah buka kitab, mengkaji dan mencari keputusan hukum yang telah dibincangkan oleh semua kumpulan ulama besar di atasnya yang dinamakan sebagai qaul mufta bih (pendapat yang dijadikan fatwa muktamad dalam sesuatu mazhab).
Jadi mufti tak layak berkata "pada pendapat saya" dalam masalah apapun, lebih - lebih lagi tentang Al quran dan hadits, sebab semua pendapat telah dibicarakan dan telah ada diputuskan oleh para ulama sebelumnya dari zaman ke zaman, mufti tinggal jadi juru bicara untuk sampaikan keputusan - keputusan para ulama terdahulu, dan juga berbincang dengan ilmu - ilmu usul ifta (ilmu keluarkan fatwa) untuk masalah - masalah baru/modern yang belum pernah ada sebelumnya seperti hukum merokok, hukum talak lewat sms dan lain -lain.
Di bawah derajat daripada mufti adalah Maulana yaitu ulama yang telah menguasai 15 cabang ilmu (nahwu, shorof, balaghah, mantik, bayan, maani, usul fiqh, aqaid, isytiqaq, badi', qiraat, sababun nuzul, nasikh mansukh, fiqh, hadis) untuk memahami sebuah kitab dan juga telah khatam kutubusittah yakni 6 kitab hadis yang utama dalam islam secara bersanad dari syeikhul hadis yang muktabar (bukan belajar hadits dari buku saja seperti Albani dan murid-muridnya) dan juga menguasai ikhtilaf 4 mazhab...
Di bawah daripada derajat maulana ialah tholib ilm iaitu pelajar agama full time, di bawah pengawasan ulama muktabar yang sedang mempelajari 15 cabang ilmu tadi, ikhtilaf 4 mazhab dan belum khatam atau diberi ijazah sanad kutubusittah yakni 6 kitab hadis yang sahih yang paling utama...
Di bawah daripada itu adalah orang - orang awam yang LANGSUNG tidak LAYAK untuk memberi komen/pendapat tentang HUKUM HAKAM AGAMA bahkan HARAM bagi mereka untuk memberi pendapat dalam stiap hukum agama, yang halal bagi mereka hanyalah bertaqlid(mengikut) kepada para ulama, mendengar dan mengamalkan apa yang ulama sampaikan,dan mereka diperbolehkan/diharuskan untuk sampaikan ilmu itu kepada orang lain dengan syarat ia diyakini sahih datang dari lidah para ulama muktabar..contohnya jika ust azhar idrus atau ustaz don cakap arak itu haram..maka orang awam boleh untuk bagi tahu pada orang lain bahawa arak itu haram.. Sedang yang haram adalah orang awam menyatakan "pendapat sendiri" contohnya bila orang bertanya apa hukum pakai purdah? golongan jahil murokkab menjawab, " menurut pendapat saya, hukumnya tidak wajib sebab itu cuma adat orang arab saja".
Memberi jawaban seperti ini hukumnya haram dan dia bertangungjawab dipadang mahsyar nanti atas jawapan tidak berdalil seperti itu, bahkan dalam sebuah hadits, Nabi saw. menyatakan bahwa orang seperti itu SESAT dan menyesatkan orang lain.. Dari 10 golongan tadi, terpecahlah kepada 4 golongan manusia yitu:
1. Muqallid: iaitu pengikut ulama tanpa belajar dalil-dalil ulama itu karena dia yakin ulama itu ada dalil yang dapat dipercayai.(Untuk orang awam dan tolib ilmu, tahap ke 12 dan 13)
2. Muttabi’ : iaitu pengikut ulama beserta dalil agar menjadi pembela kepada mazhab ulamanya itu dan juga untuk mengajar umat dan untuk menyangkal tuduhan-tuduhan glongan sesat.(Untuk smua ulama ashab,mufti dan maulana,tahap 7,8,9,10,11)
3. Mujtahid: iaitu ulama (berkelayakan) yang bertanggungjawab untuk keluarkan hukum dan kelayakan. Mujtahid terendah ialah yang hafal 300 ribu hadis Nabi beserta sanadnya sampai Rasulullah saw tanpa silap sepatah pun. Jadi, mustahil ada mujtahid pada zaman ini. Mujtahid mutlak telah tamat pada zaman mutaqaddimin. (Untuk ulama mujtahid tahap 2,3,4,5,6)
4) Para Nabi as. : iaitu manusia terpilih yang mendapat ilmu terus dari Allah atau perantaraan Jibril as. Nabi tidak lagi wujud pada zaman ini hingga kiamat kerana Nabi Muhammad saw adalah Nabi yang terakhir. So, Masing – masing orang harus tahu diri lah , dia termasuk yang mana ! :
D Note : dalam ajaran Wahabi, mereka mencela dan mengharamkan semua muslim dari tergolong dalam golongan muqallid dan mewajibkan semua orang baik ulama atau orang awam untuk menjadi muttabi atau mujtahid,
Jadi sebab itu ramaaaaaaaaaaaai di kalangan pengikut ajaran Wahabi suka mengeluarkan pendapat sendiri selepas membaca terjemahan al Quran dan hadits dan amalkan apa yang mereka faham secara nafsu tanpa mengikuti para ulama muktabar, Jadi jangan heran kalau anda lihat ramai pengikut wahabi yang bukan ulama (seperti guru geografi,pilot,doktor perubatan,doktor falsafah), tapi berlagak seperti ulama besar dan mencela, membida’ah, menuduh bodoh, menuduh syirik kepada ulama muktabar bahkan mereka merasa kagum dengan diri sendiri dan menjadi pengarang2 buku agama tanpa tauliah atas alasan nabi dan ramai sahabat nabi cakap tentang hukum sedangkan mereka bukannya ulama tapi cuma pengembala kambing (dalil paling bodoh dalam dunia) ..
Mereka menolak fatwa2 ulama salafus soleh dan mereka tafsir sendiri Al Quran atau hadis atau pun mereka bertaqlid buta kepada ketua – ketua mereka,lalu mereka gelarkan diri mereka SALAFI..sedangkan salafi ni maksudnya pengikut ulama salafus soleh..
Wahabi pula, menolak ulama salafus soleh seperti imam 4 mazhab (bahkan ada wahabi ekstrim yang mengharamkan mengikut mazhab imam salafus soleh), kemudian mereka amal agama ikut nafsu,dan gelarkan diri sebagai salafi..
7) Ulama Ashabut Takhrij seperti Imam Quduri rah. bagi mazhab hanafi.
8) Ulama Ashabut tarjih seperti Imam Ibnu Hajar Haitami, Imam Khatib Syarbini rah.him dan ramai lagi imam tarjih bagi mazhab syafie,dan imam sohibul kanz,musannif bahru roiq rah.him untuk mazhab hanafi.
9) Ulama Ashabut tamiz seperti musannif hidayah bagi mazhab hanafi,imam zainuddin malibari rah.him untuk mazhab syafie dan ramai lagi.
10) Mufti seperti Syeikh Ali Jumuah (Mufti Mesir), Syeikh Ramadhan al-butti (Mufti syiria), Maulana Asyraf Ali Thanwi (Mufti India), Mufti Taqi Usmani (Mufti Pakistan), Maulana Zakariyya (pengarang kitab Fadhilat ‘Amal), Habib Umar (Darul Mustofa), Mufti Mahmudul Hassan Ganggohi (Mufti India), Mufti Maulana Hazeem dan Mufti Maulana Abd. Hamid Chin (kedua2nya guru di madrasah sri petaling), Mufti Radhaul Haq (bekas Mufti Pakistan dan kini menjabat jawatan ketua Mufti Afrika Selatan dan juga merupakan guru hadiTsku), Syeikh Nuruddin al-Banjari dan ramai lagi.
11) Maulana seperti ustaz azhar idrus, para ustaz yg sedang memberi penerangan dan tazkirah di media, masjid dan surau sekarang....
12) Penuntut penuntut ilmu agama seperti budak budak pondok dll
13) Orang awam seperti guru geografy, pilot, dokter, tukang repair laptop, tukang kebun, petani dan sebagainya. Hanya mujtahid mutlak sahaja yang layak menyatakan "pada pendapat saya" berkenaan quran dan hadits..
Ulama2 mujtahid yang lain di bawahnya pula layak berkata "pada pendapat saya" kepada al-quran dan hadis berdasarkan usul2 yang telah diberikan ulama mujtahid mutlak yang mereka pilih... Ulama2 ashab pulak layak berkata "pada pendapat saya" dalam memilih mana2 pendapat sebelumnya yang dikajinya mempunyai dalil paling kuat dan paling sesuai dengan maslahat ummat dan dirajihkannya(dimenangkan) untuk menjadi qaul muktamad/fatwa terakhir dalam sesuatu mazhab. Sampai tahap ulama paling rendah dikalangan ulama besar iaitu ulama bertahap mufti, kerjanya ialah buka kitab, mengkaji dan mencari keputusan hukum yang telah dibincangkan oleh semua kumpulan ulama besar di atasnya yang dinamakan sebagai qaul mufta bih (pendapat yang dijadikan fatwa muktamad dalam sesuatu mazhab).
Jadi mufti tak layak berkata "pada pendapat saya" dalam masalah apapun, lebih - lebih lagi tentang Al quran dan hadits, sebab semua pendapat telah dibicarakan dan telah ada diputuskan oleh para ulama sebelumnya dari zaman ke zaman, mufti tinggal jadi juru bicara untuk sampaikan keputusan - keputusan para ulama terdahulu, dan juga berbincang dengan ilmu - ilmu usul ifta (ilmu keluarkan fatwa) untuk masalah - masalah baru/modern yang belum pernah ada sebelumnya seperti hukum merokok, hukum talak lewat sms dan lain -lain.
Di bawah derajat daripada mufti adalah Maulana yaitu ulama yang telah menguasai 15 cabang ilmu (nahwu, shorof, balaghah, mantik, bayan, maani, usul fiqh, aqaid, isytiqaq, badi', qiraat, sababun nuzul, nasikh mansukh, fiqh, hadis) untuk memahami sebuah kitab dan juga telah khatam kutubusittah yakni 6 kitab hadis yang utama dalam islam secara bersanad dari syeikhul hadis yang muktabar (bukan belajar hadits dari buku saja seperti Albani dan murid-muridnya) dan juga menguasai ikhtilaf 4 mazhab...
Di bawah daripada derajat maulana ialah tholib ilm iaitu pelajar agama full time, di bawah pengawasan ulama muktabar yang sedang mempelajari 15 cabang ilmu tadi, ikhtilaf 4 mazhab dan belum khatam atau diberi ijazah sanad kutubusittah yakni 6 kitab hadis yang sahih yang paling utama...
Di bawah daripada itu adalah orang - orang awam yang LANGSUNG tidak LAYAK untuk memberi komen/pendapat tentang HUKUM HAKAM AGAMA bahkan HARAM bagi mereka untuk memberi pendapat dalam stiap hukum agama, yang halal bagi mereka hanyalah bertaqlid(mengikut) kepada para ulama, mendengar dan mengamalkan apa yang ulama sampaikan,dan mereka diperbolehkan/diharuskan untuk sampaikan ilmu itu kepada orang lain dengan syarat ia diyakini sahih datang dari lidah para ulama muktabar..contohnya jika ust azhar idrus atau ustaz don cakap arak itu haram..maka orang awam boleh untuk bagi tahu pada orang lain bahawa arak itu haram.. Sedang yang haram adalah orang awam menyatakan "pendapat sendiri" contohnya bila orang bertanya apa hukum pakai purdah? golongan jahil murokkab menjawab, " menurut pendapat saya, hukumnya tidak wajib sebab itu cuma adat orang arab saja".
Memberi jawaban seperti ini hukumnya haram dan dia bertangungjawab dipadang mahsyar nanti atas jawapan tidak berdalil seperti itu, bahkan dalam sebuah hadits, Nabi saw. menyatakan bahwa orang seperti itu SESAT dan menyesatkan orang lain.. Dari 10 golongan tadi, terpecahlah kepada 4 golongan manusia yitu:
1. Muqallid: iaitu pengikut ulama tanpa belajar dalil-dalil ulama itu karena dia yakin ulama itu ada dalil yang dapat dipercayai.(Untuk orang awam dan tolib ilmu, tahap ke 12 dan 13)
2. Muttabi’ : iaitu pengikut ulama beserta dalil agar menjadi pembela kepada mazhab ulamanya itu dan juga untuk mengajar umat dan untuk menyangkal tuduhan-tuduhan glongan sesat.(Untuk smua ulama ashab,mufti dan maulana,tahap 7,8,9,10,11)
3. Mujtahid: iaitu ulama (berkelayakan) yang bertanggungjawab untuk keluarkan hukum dan kelayakan. Mujtahid terendah ialah yang hafal 300 ribu hadis Nabi beserta sanadnya sampai Rasulullah saw tanpa silap sepatah pun. Jadi, mustahil ada mujtahid pada zaman ini. Mujtahid mutlak telah tamat pada zaman mutaqaddimin. (Untuk ulama mujtahid tahap 2,3,4,5,6)
4) Para Nabi as. : iaitu manusia terpilih yang mendapat ilmu terus dari Allah atau perantaraan Jibril as. Nabi tidak lagi wujud pada zaman ini hingga kiamat kerana Nabi Muhammad saw adalah Nabi yang terakhir. So, Masing – masing orang harus tahu diri lah , dia termasuk yang mana ! :
D Note : dalam ajaran Wahabi, mereka mencela dan mengharamkan semua muslim dari tergolong dalam golongan muqallid dan mewajibkan semua orang baik ulama atau orang awam untuk menjadi muttabi atau mujtahid,
Jadi sebab itu ramaaaaaaaaaaaai di kalangan pengikut ajaran Wahabi suka mengeluarkan pendapat sendiri selepas membaca terjemahan al Quran dan hadits dan amalkan apa yang mereka faham secara nafsu tanpa mengikuti para ulama muktabar, Jadi jangan heran kalau anda lihat ramai pengikut wahabi yang bukan ulama (seperti guru geografi,pilot,doktor perubatan,doktor falsafah), tapi berlagak seperti ulama besar dan mencela, membida’ah, menuduh bodoh, menuduh syirik kepada ulama muktabar bahkan mereka merasa kagum dengan diri sendiri dan menjadi pengarang2 buku agama tanpa tauliah atas alasan nabi dan ramai sahabat nabi cakap tentang hukum sedangkan mereka bukannya ulama tapi cuma pengembala kambing (dalil paling bodoh dalam dunia) ..
Mereka menolak fatwa2 ulama salafus soleh dan mereka tafsir sendiri Al Quran atau hadis atau pun mereka bertaqlid buta kepada ketua – ketua mereka,lalu mereka gelarkan diri mereka SALAFI..sedangkan salafi ni maksudnya pengikut ulama salafus soleh..
Wahabi pula, menolak ulama salafus soleh seperti imam 4 mazhab (bahkan ada wahabi ekstrim yang mengharamkan mengikut mazhab imam salafus soleh), kemudian mereka amal agama ikut nafsu,dan gelarkan diri sebagai salafi..
No comments:
Post a Comment