Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Saturday, August 3, 2013

Syair Suufi


إذ ما قال لي ربي اما استحييـت تعصيـني
Jika Tuhanku Bertanya kepadaku.. tidak kah kau malu bermaksiat kepadaku ?
وتخفى الذنب عن خلقي وبلعصيان تـأتيـني
Kau Sembunyikan Dosa Dari Makhluqku dan kau datang dengan dosa
فكيف أجيب ياويحي ومن ذا سوف يحميـني
Bagaimana ku nak jawab wahai diriku yg malang dan siapa nanti yg dapat menyelamatkan ku?
أسلي النفس بالامال من حين إلى حين
Aku terus menerus menyogokkan diriku dengan impian dan harapan dari masa ke semasa
وأنسى ما ورأ الموت ماذا بعد تكفيـني
Dan aku Melupakan apa yg bakal dihadapi selepas mati dan apa yg akan berlaku ke atas ku selepas dikafankan
كأني قد ضمنت العيش ليس الموت يأتـيـني
Seolah olah aku ini dijamin hidup selamanya tiada mati akan menemui ku
وجأت سكرت الموة الشديـدة من سيحميـني
Dan Telah Datang Sakratul Maut yg sangat ngeri… nah siapa yg akan melindungiku ?  
نظرت إلى الوجوه أليس منهم من سيـفديـني
Melihatku kepada wajah wajah .. apakah dari mereka yg akan menebuskanku ?
سأسأل ما الذي قدمت في دنياي ينجيـني
Akan aku disoal apa yg aku telah lakukan di dunia untuk menyelamat diri ini ? 
فكيف إجابتي من بعـد ما فرطت في دينـي
Maka apakah yg akan ku jawab setelah apa yg aku abaikan pada agamaku ?
ويا ويحي ألم أسمع كلام الله يدعونـي
Celakalah aku… apakah tidak aku dengar ayat ayat Allah yg menyeruku ?
ألم أسمع لما قد جـأ في ق و س
Tidak kah aku mendengar apa yg telah diberitakan dlm surah Qaaf dan surah Yaaseen ?
ألم أسمع بيـوم الحشر يوم الجمع والديـن
Adakah aku tidak dengar hari hasyar yakni hari yg dikumpulkan semua manusia ?
ألم أسمع منادي المـوت يدعـوني يناديـنـي
Tidak kah aku mendengar panggilan ajal maut, menyeru dan menjemputku ?
فيا ربـاه عبد تـإب من ذا سيأويه
Maka Ya Rab… Seorang hamba datang bertaubat… siapa yg dapat melindunginya ?
سوى رب غفور واسع للحق يهدينـي
Melainkan Tuhan yg Maha Luas Pengampunan dan membimbingku kapada pengampunan  
أتيت إليك فارحمني وثقل في موازيني
Aku datang kepada mu, maka kasihanilah daku dan beratkan timbangan (kebaikan) ku
وخفف في جزأي أنت أرجى من يجازينـي
Dan ringankan hisabku (percepatkan) kerana engkaulah yg terbaik dalam penghisaban..

No comments: