HADIS-HADIS MENGENAI SOLAT SUNAT FAJAR
Daripada Aisyah RAha daripada Nabi SAW, bersabda:
رَكْعَتَا الْفَجْرِ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا
“Dua rakaat (sebelum solat) fajar (subuh) lebih baik daripada dunia dan seisinya.” (HR. Muslim no. 725)
“Dua rakaat (sebelum solat) fajar (subuh) lebih baik daripada dunia dan seisinya.” (HR. Muslim no. 725)
Daripada Aisyah RAha dia berkata:
لَمْ يَكُنْ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى شَيْءٍ مِنْ النَّوَافِلِ أَشَدَّ مِنْهُ تَعَاهُدًا عَلَى رَكْعَتَيْ الْفَجْرِ
“Nabi SAW tidak pernah sanagt tekun mengerjakan suatu solat sunnah sebagaimana tekunnya baginda mengerjakan solat dua raka’at fajar”. (HR. Al-Bukhari no. 1169)
“Nabi SAW tidak pernah sanagt tekun mengerjakan suatu solat sunnah sebagaimana tekunnya baginda mengerjakan solat dua raka’at fajar”. (HR. Al-Bukhari no. 1169)
Hafshah Umul Mukminin RAha dia berkata:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا سَكَتَ الْمُؤَذِّنُ مِنْ الْأَذَانِ لِصَلَاةِ الصُّبْحِ وَبَدَا الصُّبْحُ رَكَعَ رَكْعَتَيْنِ خَفِيفَتَيْنِ قَبْلَ أَنْ تُقَامَ الصَّلَاةُ
“Jika muazzin selesai azan solat subuh (kedua) dan subuhpun telah nampak, Rasulullah SAW melakukan solat dua rakaat yang ringan sebelum solat ditegakkan.” (HR. Muslim no. 723)
“Jika muazzin selesai azan solat subuh (kedua) dan subuhpun telah nampak, Rasulullah SAW melakukan solat dua rakaat yang ringan sebelum solat ditegakkan.” (HR. Muslim no. 723)
Daripada Qais bin Amr RA dia berkata:
رَأَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ رَجُلًا يُصَلِّي بَعْدَ صَلَاةِ الصُّبْحِ رَكْعَتَيْنِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: صَلَاةُ الصُّبْحِ رَكْعَتَانِ. فَقَالَ الرَّجُلُ: إِنِّي لَمْ أَكُنْ صَلَّيْتُ الرَّكْعَتَيْنِ اللَّتَيْنِ قَبْلَهُمَا فَصَلَّيْتُهُمَا الْآنَ. فَسَكَتَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
“Suatu ketika Rasulullah SAW pernah melihat seorang lelaki yang mengerjakan solat dua rakaat lagi setelah solat subuh. Maka Rasulullah SAW bersabda, “Solat subuh itu hanya dua raka’at.” Lelaki itu menjawab, “Sesungguhnya aku belum mengerjakan solat (sunnah) dua raka’at yang seharusnya dikerjakan sebelumnya, kerana itu aku mengerjakannya sekarang ini.” Maka Rasulullah SAW diam.” (HR. Abu Daud no. 1267 dan dinyatakan sahih oleh Al-Albani dalam Al-Misykah: 1/329)
“Suatu ketika Rasulullah SAW pernah melihat seorang lelaki yang mengerjakan solat dua rakaat lagi setelah solat subuh. Maka Rasulullah SAW bersabda, “Solat subuh itu hanya dua raka’at.” Lelaki itu menjawab, “Sesungguhnya aku belum mengerjakan solat (sunnah) dua raka’at yang seharusnya dikerjakan sebelumnya, kerana itu aku mengerjakannya sekarang ini.” Maka Rasulullah SAW diam.” (HR. Abu Daud no. 1267 dan dinyatakan sahih oleh Al-Albani dalam Al-Misykah: 1/329)
Dan diamnya Nabi SAW menunjukkan persetujuan baginda terhadapnya.
PENJELASAN RINGKAS:
Selain dari keutamaan solat sunnah fajar yang tersebut dalam kedua hadis Aisyah di atas, ada beberapa masalah lain yang diisyaratkan dalam dalil-dalil di atas:
1. Solat sunnah fajar ini dikerjakan setelah azan kedua dan sebelum iqamah dikumandangkan. Ini ditunjukkan secara tegas oleh hadis Hafshah di atas.
2. Bolehnya mengqadha’ solat sunnah sebelum subuh ini setelah dilaksanakannya solat subuh. Dengan catatan bahawa dia memang tidak berkesempatan atau ada uzur sehingga dia tidak mengerjakannya sebelum subuh. Adapun jika dia tiada uzur ketika meninggalkannya, atau dia berkesempatan mengerjakannya sebelum subuh tapi dia tidak mengerjakannya, maka dia tidak diperbolehkan mengqadha’nya setelah solat subuh.
3. Dalam mengqadha’, boleh terus dikerjakan setelah solat subuh sebagaimana hadis Qais bin Amr di atas, dan boleh juga dikerjakan setelah berlalunya waktu terlarang solat, iaitu setelah matahari agak meninggi.
4. Hendaknya seorang alim, ketika dia melihat ada orang yang mengerjakan amalan yang zahiriahnya keliru atau tidak sesuai dengan apa yang diketahui selama ini, maka hendaknya dia memperjelas terlebih dahulu alasan orang tersebut mengerjakannya, agar dia tidak keliru dalam mengingkari.
6. Diamnya Nabi SAW termasuk sunnah baginda yang boleh dijadikan sebagai dasar hukum penetapan syariat.
CARA SOLAT SUNAT FAJAR
Daripada Aisyah RAha dia berkata:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي رَكْعَتَيْ الْفَجْرِ إِذَا سَمِعَ الْأَذَانَ وَيُخَفِّفُهُمَا
“Jika Rasulullah SAW selesai mendengar azan (subuh), maka baginda solat dua rakaat fajar dengan meringankan (raka’at) keduanya.” (HR. Muslim no. 724)
“Jika Rasulullah SAW selesai mendengar azan (subuh), maka baginda solat dua rakaat fajar dengan meringankan (raka’at) keduanya.” (HR. Muslim no. 724)
Daripada Abu Hurairah RA dia berkata:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَرَأَ فِي رَكْعَتَيْ الْفَجْرِ قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ وَقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
“Dalam dua raka’at fajar, Rasulullah SAW membaca ‘QULYA AYYUHAL KAFIRUN’ dan ‘QUL HUWALLAHU AHAD’.” (HR. Muslim no. 726)
“Dalam dua raka’at fajar, Rasulullah SAW membaca ‘QULYA AYYUHAL KAFIRUN’ dan ‘QUL HUWALLAHU AHAD’.” (HR. Muslim no. 726)
Daripada Abdullah bin Abbas RAha dia berkata:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَقْرَأُ فِي رَكْعَتَيْ الْفَجْرِ فِي الْأُولَى مِنْهُمَا: قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا, الْآيَةَ الَّتِي فِي الْبَقَرَةِ وَفِي الْآخِرَةِ مِنْهُمَا: آمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ
“Dalam dua raka’at fajar, tepatnya di raka’at pertama, Rasulullah SAW membaca, “Katakanlah, kami beriman kepada Allah dan apa yang diturunkan kepada kami,” ayat yang terdapat dalam surah Al-Baqarah (ayat 136) dan pada rakaat terakhir membaca, “Kami beriman kepada Allah, dan saksikanlah bahawa kami orang-orang muslim.” (QS. Ali Imran 52) (HR. Muslim no. 727)
PENJELASAN RINGKAS
“Dalam dua raka’at fajar, tepatnya di raka’at pertama, Rasulullah SAW membaca, “Katakanlah, kami beriman kepada Allah dan apa yang diturunkan kepada kami,” ayat yang terdapat dalam surah Al-Baqarah (ayat 136) dan pada rakaat terakhir membaca, “Kami beriman kepada Allah, dan saksikanlah bahawa kami orang-orang muslim.” (QS. Ali Imran 52) (HR. Muslim no. 727)
PENJELASAN RINGKAS
Antara sunnah Rasulullah SAW adalah mengerjakan solat sunnah 2 rakaat ini secara ringan, maksudnya bacaan surah dan zikir-zikir di dalamnya tidak dipanjangkan. Kerana Nabi SAW hanya membaca surah-surah yang sangat pendek sebagaimana dalam hadis Abu Hurairah di atas, bahkan baginda juga pernah membaca beberapa ayat yang pendek sebagaimana dalam hadis Ibnu Abbas di atas.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=350975388253611&id=118351798182639
No comments:
Post a Comment