Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Wednesday, November 4, 2015

isu zikir sambil menari, isu sembah kubur, segala isu khurafat, semua depa nak lambak kan semua itu kepada golongan sufi dan tasauf !

peringatan kpd kaum muda, salafi wahabi dan yg sewaktu dengannya :
isu zikir sambil menari, isu sembah kubur, segala isu khurafat, semua depa nak lambak kan semua itu kepada golongan sufi dan tasauf !
mana boleh macam tuuuu .... mu kena ngaji dulu, kena reti dulu apa itu tasauf, apa itu sufi ..
segala isu di atas tu tak ada sangkut paut dengan sufi dan tasauf pun.
Tasauf ialah ilmu tentang cara cara dan jalan untuk mensucikan hati, menjernihkan tauhid dan memperelokkan segala amal ibaadah !
- sesat kat mana ilmu ini ?
- tak kan nak jernihkan amalan, nak buang sifat mazmuumah, nak kuatkan tauhid itu dipanggil sesat ???!!!
Mu pergi selak dan baca semua kitab kitab tasauf, mana ada sebut dan ajar benda benda khurafat tu !
Nak nilai dan lihat tasauf sesat atau tidak, nilailah dlm kitab kitab karangan ulama tasauf, bukan nilai melalui amalan org yg tak kita ketahui dari mana datangnya ...
jangan nilai perbuatan manusia yg pakai serupa org tasauf dan org sufi..... dan terus menuduh begian begian ....
Mereka yg sedang berjalan (Suluk ) mengikut jalan jalan yg dipelajari dari ilmu tasauf, yg mengambil zikir toriqat, yg membuat ibadah mengikut arahan dan saranan guru tariqat , itu dipanggil org yg menjalankan Suluk ( jalan jalan dan cara untuk membersihkan hati dari sifat sifat kotor dan mazmuunah . Mereka di tahaf ini belum lagi dinamakan org sufi , kerana hatinya masih belum bersih !
Mereka dipanggil murid yg sedang Bersuluk ( berjalan dlm di alam Tasauf )
Manakala Org Sufi ialah org yg telah berjaya mensucikan dirinya dari sifat tercela di sisi syarak seperti sombong takkabbur, riak , ujub, suma'ah, ghadab, kedekut dan bakhil, tidak reda dengan Allah, cinta dunia, cinta makan, cinta tidur, cinta manusia, cinta nafsu , cinta syaitan dan sebagainya !
Pendek kata org sufi ialah mereka yg sudah bersih jilah jiwanya, sudah kuat tauhidnya
Mereka ini (org sufi ) sangat cinta kdp Allah dan rasulAllah, cinta kpd kebajikan, telah hilang sifat ammarah dan mazmuumah . Mereka Bebas dari nafsu ammarah, dan lawwaamah....
Selagi hati tidak bersih, tidak ikhlas, cakap kotor, sangat cinta kdp dunia, manusia, harta dan pangkat, sombong dan sebagainya seperti di atas, maka org itu TIDAK BOLEH LAGI KITA PANGGIL DIA ORG SUFI !!!
Pakailah serban sebesar mana pun, jalan menunduk nunduk, tasbih sentiasa di tangan, pijak semut pun tak mati, sekiranya hati masih belum bersih dari sifat tercela di atas, maka org itu TIDAK BOLEH LAGI KITA PANGGIL DIA ORG SUFI !!!
Org Sufi bukanlah seperti yg kebanyakan org sekarang ini faham. Mereka kata org sufi tu ialah org yg sentiasa ziarah kubur, zikir menari atau zikir siang dan malam, pakai serban dan jubah, kuat ibadat dan sebagainya !!!
BUKAN !!
Kita sering terbaca dan dengar puak salafi wahabi mencela cela, mengkafirkan dan menghina golongan sufi tanpa ilmu yg benar !
Di mana silapnya golongan yg telah bersih hati dan jiwanya ?
Adakah kerana hati mereka dah bersih dari kotoran ammarah dan lawwaamah itu menyebabkan kamu mencela mereka ???
Janganlah kita mengatakan sesuatu yg kita tidak tahu !
Patutkah puak salafi wahabi sering memperlekehkan dan merendah rendah golongan sufi ini ??

No comments: