Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Friday, July 14, 2017

BERADABLAH DALAM MENASIHATI

BERADABLAH DALAM MENASIHATI

Suatu hari ada seorang yang menasihati kepada orang yang lain tetapi cara menasihatinya adalah kasar maka orang yang dinasihati itu berkata kepada orang yang menasihati berkata "Wahai Fulan! Kamu ini tidak lebih baik daripada Nabi Musa عليه السلام dan saya pun tidak lebih teruk daripada Firaun.

Nabi Musa عليه السلام yang mendapat gelaran "Kalammullah". Allah سبحانه  وتعالى  pernah mengatakan kepada Nabi Musa عليه السلام untuk pergi kepada Firaun dan menasihati kepada Firaun dengan firman yang bermaksud "Katakanlah, sampaikanlah kepada Firaun dengan lemah lembut agar supaya Firaun itu dapat menerima apa yang disampaikan dan mengambil iktibar."

Ini Nabi Musa عليه السلام lebih baik daripada engkau, Allah suruh beliau(Nabi Musa) untuk menyampaikan nasihat dengan kata-kata yang lemah lembut. Saya pun tidak seteruk Firaun. Saya tidak mengatakan saya Tuhan seperti Firaun yang mengatakan beliau itu Tuhan dan saya juga Islam maka hendaklah kamu beradab ketika menasihati.

Kamu tidak lebih baik daripada Nabi Musa عليه السلام dan saya juga tidak lebih teruk daripada Firaun." Nabi Muhammad ﷺ meletakkan satu konsep di dalam kita berdakwah kepada orang lain untuk membawa kepada Allah سبحانه  وتعالى mengikut acuan Ahlus Sunnah Wal Jamaah di dalam keyakinannya dan juga di dalam penyampaiannya dalam mengajak orang lain kepada Allah سبحانه  وتعالى

Konsep nasihat yang di bawa oleh Nabi Muhammad ﷺ adalah mengajak orang lain memperkukuhkan keimanannya kepada Allah, mengajak orang lain berpegang kepada kitab Allah , menyeru orang lain untuk mengasihi kepada Rasulullah ﷺ menyeru orang lain untuk taat kepada Wali-Wali Allah dan juga menasihati antara satu sama lain untuk meraih kebaikan.

#MutiaraKata[ABUYA SAYYID DR. AHMAD BIN  MUHAMMAD BIN ALWI AL-MALIKI HAFIDZOHULLAH]

#thecapal

FB: The Capal

No comments: