Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Tuesday, June 2, 2015

Wahabi Salahpi menuduh, Sifat 20 dari ajaran Yunani kuno


Wahabi Salahpi menuduh, Sifat 20 dari ajaran Yunani kuno. Maka kita tanya mereka 2 soalan ini :
1. Mana kitab Yunani yang dijadikan bukti Sifat 20 dari ajaran Yunani kuno ? JANGAN tunggu Wahabi Salahpi jawab. Saya dah tanya soalan ini kat MAZA, dia tak dpt jawab, malah dia block saya. Ini BUKTI Wahabi Salahpi pun tak ada bukti ilmu tauhid Asy'ariyyah adalah ajaran Yunani kuno. Wahabi Salahpi tak akan mampu jawab, sebab tahu mereka buat fitnah.
2. Dalam ilmu Sifat 20, setiap sifat ada DALIL NAQLI . Cthnya, sifat Wahdaniah, dalilnya ialah dari Surah Al Ikhlas ayat 1. Adakah Surah Al Ikhlas ayat 1 itu dari ajaran Yunani kuno ?
Sebenarnya, Wahabi Salahpi sendiri tak tahu ilmu sifat 20 tu apa. Hanya tau membuat fitnah. Org yg berakal mereka akan menilai. Orang bodoh, mereka akan termakan fitnah.
Wahabi Salahpi juga akan kata .... Kasihan kat Nabi dan para sahabat sebab tak sempat belajar ilmu tauhid Asy'ariyyah ( style Wahabi Salahpi menghina ilmu sifat 20 )
Kalau begitu hujjah Wahabi Salahpi , maka :
1. Kasihan juga Nabi dan para sahabat sebab mereka tak sempat belajar tajwid Al Quran, qiraat Al Quran sebah ilmu tersebut disusun pada kurun ke 3 hijrah, selepas Nabi wafat 300 tahun. Berani ke Wahabi Salahpi nak cakap Nabi SAW baca Al Quran tak bertajwid, tak berqiraat sebab ilmi2 tu disusun 300 tahun selepas Nabi SAW wafat ?
2. Kasihan juga Nabi SAW dan para sahabat tak sempat belajar ilmu hadith, mustolah hadis, asbabun nuzul, usul fiqh dll, sebab semua ilmu tersebut juga disusun selepas Nabi SAW wafat 300 tahun.
BEGITUKAH ?
BUKAN. Kesemua ilmu2 tersebut sudah ada sejak zaman Nabi SAW. Hanya cara penyampaian ilmu itu ditajdidkan bagi memudahkan orang2 yg terkemudian mudah mempelajari ilmu salaf. Lebih2 lagi Imam Abu Hassan Al Asy'ari sendiri adalah salah seorg yg hidup di zaman salaf.
Org buat kajian PhD, thesis kajiannya adalah untuk org hidup yang terkemudian memanfaatkannya. Bukan yang dah mati. Begitu juga dgn ilmu sifat 20, disusun agar org di akhir zaman macam kita boleh beraqidah seperti org di zaman Salafussoleh.
Cuma kalau ikut sifir Wahabi Salahpi, kasihan Nabi SAW dan para sahabat tak sempat belajar ilmu Tauhid Triniti uluhiyyah, rubbubiyah dan asma wa sifat Ibnu Taimiyah sebab mereka dah wafat 700 tahun dulu HEHEHE
Via Mat Taiko

No comments: