Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Thursday, October 13, 2016

Akan tiba satu zaman, seseorang yang mengaku 'alim duduk di atas kerusi dan menghukum orang-orang yang terdahulu dan orang lain sesat, tidak betul dan sebagainya

Kata Saidina Umar, "Akan tiba satu zaman, seseorang yang mengaku 'alim duduk di atas kerusi dan menghukum orang-orang yang terdahulu dan orang lain sesat, tidak betul dan sebagainya...."

Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri | 22 Feb 2014 | 8.30AM

Benarlah.. Ada fahaman hari ini yg mengajak orang awam mengkritik ulama-ulama dulu, mengkritik imam-imam mujtahid, mengaitkan amalan tradisi umat Islam yang tidak bercanggah dengan syarak sebagai sesat atau syiah, dan berbagai lagi.. Tinggalkanlah fahaman tersebut..

Say no to Syiah and Wahabi...

*************************************************************************

Ada pula org muda muda bercakap " Imam Mazhab 4 ( imam syafei/hanafi/hanbali/maliki) adalah mereka itu tidak maksum, kenapa perlu kita 100% kena ikut cakap mereka ...?! "

aduh sakitnya cakapan begini ... alangkah jahilnya org muda ini...
sebelum ini, sebelum kedatangan firqah firqah ini, kita tak pernah dengar para ulama bercakap sedemikian !  Tak pernah !

Apa perlunya kita berkata demikian ... untuk apa ?

Tahu tak org muda, cakap cakap begitu akan membuka pintu fitnah terhadap imam imam mujtahid. Mereka ( imam mujtahid ) ialah ulama yg sangat komited, ulama yg bermati matian berdakwah, mengajar agama dan menulis kitab agar umat ini tidak jatuh ke lembah kesesatan ! Mereka mujtahid !!!!

akibat cakap cakap begini, lebih lebih lagi dari seorang pendakwah, akan membuka ruang kpd org jahil membuat penilaian, memcerca dan melekeh lekehkan ulama yg bertaraf mujtahid !

Dari ‘Amru bin Al-‘Aash radhiyallaahu ‘anhu : Bahwasannya Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Apabila seorang hakim menghukumi satu perkara, lalu berijtihad dan benar, baginya dua pahala. Dan apabila ia menghukumi satu perkara, lalu berijtihad dan keliru, baginya satu pahala” (Diriwayatkan oleh Al-Bukhari 13/268 dan Muslim no. 1716)

itulah mujtahid.... betul dapat pahala, tak betul pun dapat pahala !

kita yg masih baru, masih "baru" dengan agama, masih tak mengerti sepenuhnya..... tapi beriya iya, bersemangat mencerca alim ulama .... BAHKAN PARA MUJTAHID PUN MEREKA PERLEKEHKAN !!!

APA ini ???

Sedih nya ........ para doktor yg mendapat pengiktirafan ... cop mereka laku, tak ada sapa boleh pertikai cakap mereka ....seolah olah doktor ini "Lebih Maksuum" dari ulama mujtahid !!!???

TAPI ULAMA MUJTAHID PULA TAK SETARA DOKTOR DOKTOR INI ?  Cakap mereka boleh dipertikai

Apa dah jadi dengan kita ???

https://www.facebook.com/shares/view?id=10207402184633445&overlay=1

No comments: