Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Thursday, November 14, 2019

pejelasan ayat mutasyaabihah

hadis dan ayat quran ada hadis yg muhkamat dan ada hadis mutasyabihat..tidak boleh tafsir sndiri atau ambil tafsiran dari mereka2 yg suka mencari2 fitnah dan cenderung pada kesesatan ( golongan2 yg mengambil zahir makna ayat2 mutasyabihat )
akidah sayyidina Ali - dijamin syurga oleh rasulullah - adalah Allah telah ada sejak azali tanpa tempat , dan Dia sekarang kekal seperti azali dahulu ( tidak bertempat ) " -
di langit tu apa maksudnya?? langit tu makhluk Allah ke qadim seperti quran ??? langit tu bukan kah sebuah tempat ??
kalau benda2 yg meragu kan dan kesamaran macam ni , ni yg dinamakan ayat2 atau2 perkara2 mutasyabihat ...
Allah dah berfirman , org2 cenderung pada kesesatan akan mengambil makna2 zahir ayat2 mutasyabihat ...full stop
nak beriman dengan firman Allah atau nak layan dalil2 yg ditafsir suka hati oleh sesetengah "ulama'2" salafi ???
jom kita lihat ayat2 quran kalau ditafsir suka hati atau diambil makna zahir ayatnya tentang persoalan di mana Allah yg sememangnya soalan tu pun salah kerana Allah tidak memerlukan tempat
1) al baqarah ayat 186 : Allah sentiasa hampir dengan hambaNya...
faham zahir Allah dekat jarak dengan hambaNya
faham assyairah : Allah hampir dalam maksud Allah Maha Melihat, Mendengar hamba2Nya
2) surah qaaf ayat 16 : Allah lebih dekat dengan manusia lebih dari urat leher manusia tu sendiri dengan manusia
kalau faham zahir : lagi clear ayat ni kalau nak kira " keberadaan" Allah ( Maha suci Allah dari memerlukan tempat )..... nak faham zahir macam "salafi" akan ditafsir Allah dengan manusia lebih rapat dari manusia dengan urat leher manusia sndiri...
3) surah waqiah ayat 83 : saat roh manusia di kerongkong tika sakaratul maut.... Allah lebih dekat kepadanya ( org yg ditarik roh ) dari manusia2 yg sekeliling yg menyaksikan manusia itu ditarik roh, tetapi kamu tidak melihat
kalau faham zahir : tiap2 orang mati di seluruh dunia, Allah akan berada lebih dekat dengan org nazak ditarik roh dikerongkong dari manusia2 yg mengerumuni si nazak tersebut ( Maha Suci Allah dari memerlukan tempat )
4) surah al hadid ayat 4 : Allah tetap bersama2 kamu manusia di mana sahaja kamu berada
kalau faham zahir : setiap manusia, duk di malaysia ke arab ke usa ke, Allah ada di mana2 sahaja manusia berada ( x gitu kalau ikut logik salafi muhamad abd wahab ?? )
5) surah mujadalah ayat 7 : tiada bisikan antara 3 orang melainkan Allah yang ke 4, Allah ada bersama2 mereka di mana sahaja mereka berada
kalau faham zahir : ha, bisik 3 orang, tup2 muncul Allah yg ke 4 dalam group bisikan tu ?? ( maha suci Allah dari sifat2 bertempat yg tidak layak dan tidak diperlukan Allah )
Hadis riwayat bukhari muslim : Rasulullah bersabda ,
" jika kamu melihat orang2 yg mengikuti ( memahami secara zahir ) ayat2 mutaysabihat , JAUHILAH MEREKA, kerana mereka itu lah orang2 khawarij "
para sahabat pernah bertanya kepada nabi,
" di mana Rabb kita ? "
lalu turun ayat ,
" dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepada mu tentang Aku, maka (jawablah) bahawasanya Aku dekat"
- kalau istiwa alal arsy tu merujuk kepada keberadaan Allah , kenapa rasulullah x bagi tahu ja pada sahabat, haii, x kan x baca ayat istiwa alal arsy kot yg berkali2 di sebut dalam quran - menunjukkan istiwa alal arsy LANGSUNG tidak boleh dikaitkan dengan keberadaan Allah ( Maha suci Allah dari bertempat )
haraap kawan dapat terima perkongsian sy ni dengan hati terbuka , cuba baca dengan mata hati...
insyaAllah , Allah beri kekuatan pada saudara utk dijauhkan dari golongan2 yg suka2 hati mentafsir dan memahami ayat2 mutasyabihat secara zahir makna nya...
ayat quran ada muhkamat ( terang dan jelas tiada kesamaran ) dan mutasyabihat ( tidak jelas dan kesamaran )
wollohua'lam.....
YOUTUBE.COM
Sedutan dari Kuliah Maghrib Kitab Mizan Azzarari oleh Baba Ismail Sepanjang Al-Fatoni di Masjid Tuanku Puan Habsah Padang Temusu, Sungai Petani, Kedah pada 1...
Comments

No comments: