Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Monday, January 7, 2019

hadis ni sahih ke tak tanya anak muda

Ada diceritakan seorang tok guru sedang mengajar.
Tok guru itu sebut nas hadis. seorg anak muda bernama Abdul Wahab bangkit. Dia tanya, "Tuan guru, hadis tu sahih tak?".
Tok guru jawab, "kenapa?".
Dia jawab,"saya tanya, hadis tu sahih tak?".
Tok guru tanya,"kamu hafal hadis? Tahu ilmu hadis?"
Abdul wahab, "saya nak pastikan ia hadis sahih".
Tok guru jawab "baik. Dari Rasul Dahri..haddathana Mohd Asri Zinol Abidin..dari Rozaimie Romlie.... dari rasulullah....riwayat bukhari sahih"..
Budak muda tu pun jawab,"okay, saya puas skrg".
Tiba tiba tok guru jawab, "wahai anak muda. Sahih atau tidak, bukan dunia kamu. Kamu tidak tahu hadis, tidak hafal hadis, tidak kenal semua rijal hadis, tak talaqqi hadis, yang aku bacakan nama 'perawi' tadi, semua itu NAMA PENIAGA PASAR DI BELAKANG KITA ni. Kamu pun tidak tahu bila kamu ditipu.
Dunia menapis hadis ni dunia ulama!"
Pengajarannya - jangan terlalu gopoh !

No comments: