Jawabpan untuk Rozaimi......Hadith sapu Muka selepas salam solat itu Hasan bukan dhoif jiddan.......Kitab feqoh syafie yang menyatakan sunnat sapu muka selepas solat ialah kitab Arab ialah kitb Bughyatul mustarsyidin dan kitab Jawi munyatul Musolli syeikh Daud al Fathoni ,Bahrul Wafi syeikh Nik Mat kecik.....,al Hafiz Imam Nawawi juga memuatkan Hadith menyapu muka dengan tangan kanan selepas solat dalam kitabnya al Azkar pada Bab zikir zikir selepas solat,Syeikh as syawkani dalam kitabnya tuhfah az zakirin ..Didapati sebahagian salaf juga mengamalkan seperti mana tersebut Dalam kitab musannaf Abd Razaq ..... ..Jangan telan sahaja apa kata Rozaimi ni,,.Beliau Ahli Fatwa Perlis,...Pihak jabatan agama perlis ni ada bau2 wahabi(dahulu kerajaan perlis ada buat seminar besaran2 lagi antrabangsa Tentang Muhammad Abdul wahab,pengasas ajaran wahabi yang sesat)) dan Rozaimi juga geng rapat MAZA serta satu ajaran dengan MAZA...cuma Rozaimi pandai cakap,manis mulut bercakap..pandai mengayat ...Itu strategi Pemasaran ajaran Mereka.
Status Hadith menyapu muka dengan tangan selepas solat (Jawabpan Syeikh Aminuddin,Ahli Fatwa kedah) :
خلاصة القول في حديث مسح الوجه بعد الصلاة : الحديث أخرجه غير واحد من المحدثين ، منهم الطبراني في المعجم الأوسط ، وفي كتاب الدعاء ، وابو نعيم في حلية الأولياء ، والبزار في مسنده ،
ولايخلو بعض سنده من كثير بن سليم، وسلام الطويل ، وزيدالعمي .
وهذا نص المعجم الأوسط:(حدثنا أبومسلم ، ثناحفص بن عمرالحوضي ، ثنا سلام الطويل ، عن زيدالعمي ، عن معاوية بن قرة ، عن أنس بن مالك ، قال: كان رسول الله صلى الله عليه وءاله وسلم اذا قضى صلاته مسح جبهته بيده اليمنى ويقول بسم الله الذي لااله الا هو الرحمن الرحيم، اللهم أذهب عني الغم والحزن) . رقم ٤٦٦٣ .
راجع مجمع البحرين في زوائدالمعجمين .
ونص البزار:(حدثنا الحارث بن الخضرالعطار ، ثنا عثمان بن فرقد ، عن زيد العمي ، عن معاوية بن قرة ، عن أنس بن مالك قال : كان رسول الله صلى الله عليه وءاله وسلم يمسح جبهته بيده اليمنى ، ويقول بسم الذي لااله الا هو الرحيم الرحيم أذهب عني الهم والحزن )راجع كشف الأستار ٢٢/٤.
وكثير وسلام ضعيف باتفاق ، وزيدالعمي وثّقه احمدوالدارقطني وغيره كما في ف يض القدير ٤٠٣/٣ .
ولهذا قال الهيثمي في مجمع الزوائد : (وقدوثقه غير واحد ) .
وقد أخرج داود حديث زيد العمي هذا في سننه رقم ٥٢١ ، و٤١١٩ ، وسكت عليه، فدل سكوته على انه صالح عنده للحتجاج أو للاعتبار على الخلاف ، قال ابوداود :(وليس في كتاب السنن الذي صنفته عن رجل متروك الحديث شيء...وقال:مالم أذكرفيه شيئا فهو صالح ..) وأخرج الترمذي في سننه عن طريقه حديث رقم ٢١٢ ، ثم قال حديث أنس حديث حسن ، وقال الألباني :صحيح .
وهو أي زيد العمي ضعيف عندالجمهور ، وعلى هذا يصح أن نقول حديثه مختلف فيه عندهم ، حسن عند بعضهم، وضعيف عندآخر ، وحكمهم بضعف حديثه هذا مبنيّ على ضعف زيد عند الجمهور .
واذا نظرنا الى سند آخر لا يوجد فيه ضعيف غيره كسندالبزار، لصحّ لنا أن نحسِّن حديثَه هذا على رأي بعضهم الذي وثقه ، لأن الراوي الذي اختلف فيه يحسّن حديثه، لاسيما هناك رواية لايوجدفي سندها زيد وضعيف آخر غيره، وهو ما رواه أسلم في تاريخ واسط ١٣٠/١ :(حدثنا أسلم ، قال ثنا عمار بن خالد ، عن محمد بن يزيد ، عن عنبسة بن عبدالواحد الواسطي عن عمرو بن قيس قال :كان رسول الله صلى الله عليه وءاله وسلم اذا انصرف من صلاته مسح جبهته بيده اليمنى وقال :بسم الله الذي لا اله الا هوعالم الغيب والشهادة الرحمن الرحيم اللهم أذهب عني الهم والحزن ) فأسلم بن سهل ت ٢٩٢ھ ثقة ، وعمار بن خالد ت ٢٦٠ھ ثقة ، ومحمد بن يزيد الواسطي ت ٢٤٨ ھ ثقة ، وعنبسة القرشي الأموي الكوفي ثقة .
ونظرا الى هذا السند يمكننا أن نحسِّن حديث زيد الذي نحن بصدده ،أي يصحّ لنا أن نحكم بحُسنه
ولهذا أقول حديث مسح الجبهة بعد الصلاة لا ينْحطّ الى أسفل درجات الضعف ، وبعبارة أخرى ليس بموضوع جزما ، ولا ضعيف جدا، والله أعلم ، وفي الحقيقة حديث أسلم هذا اختبأته كعدة لي لأقاتل به الوهابيين . وفقنا الله للصواب والحق ، ولما فيه خير لنا في الدارين .
Ada satu sanad lagi riwayat Imam al-Thobrani yg disebut oleh al-Hafiz Ibnu Hajar al-Haithami dalam kitabnya Kasyfu al-Astar di mana dalam hadis ini tidak ada perawi Sallam al-Thowil atau pun Kathir Sulaim. Tempat perawi Sallam al-Thowil telah diganti dgn perawi Othman bin Farqad yg merupakan salah seorang perawi Imam Bukhari.
Abu Ishaq bin al-Huwaini anak murid al-Albani pun ada cerita pasal sanad hadis ini dlm kitabnya Tanbihu al-Hajid.
Semua perawi lain thiqah kecuali Zaid Ammi yg menjadi khilaf ulama statusnya.
Hadis ini menguatkan lagi hadis di atas dan menguatkan di antara satu sama lain.
Kesimpulan hadis sapu muka kedudukannya (ialah) Hasan.(Bukan dhoif jiddan)
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1151473868220511&id=100000737266461
No comments:
Post a Comment