Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Friday, June 24, 2016

Ayoh dah dapat pon klip menjawab kekeliruan yang di timbulkan oleh ustaz mamak tentang menziarah kubur pada hari raya

Assalamualaikum....

Ayoh dah dapat pon klip menjawab kekeliruan yang di timbulkan oleh ustaz mamak tentang menziarah kubur pada hari raya....
Ustaz mamak ada kata syirik dan bidaah pada minit ke 2:58

Alhamdulillah.... Kekeliruan itu di jawab oleh al fadhil ustaz muhadir,

Ayoh telah bertanya kepada seorang guru tentang ziarah kubur pada hari raya....
Beliau menjawab.... Sunat ziarah kubur bila2 masa,tak kira hari raya atau tidak dan kebanyakkan orang ziarah pada hari raya,mungkin sebab mereka kesuntukkan kerana mereka perantau...kalu pada hari raya di haramkan...mungkin 90% kubur mak ayoh mereka tk di ziarahi sampai bila2,lebih2 lagi yang dah berumahtangga...
Allah melaknat orang yahudi dan nashora kerana mereka menjadikan kubur itu sebagai tembah menyembah,seperti sekarang ini orang kafir meletakkan pelbagai makanan dan buah2an di kubur serta menyembah kubur..ada pun kita umat islam tak macam tu,kita ke kubur untuk membaca al quran,dan membersih di halaman kubur,itu tidak haram,

Mengalir air mata paga pagi raya tak haram dan tak bererti luput kegembiraan pada hari raya..
Yang haram ialah menangis yang mengeluarkan suara yang kuat,meratap2, menjerit2....

Lihat dua klip yang ayoh upload dan Baca penjelasan dari mufti al azhar di bawah....

________________________________________________

Menjawab Isu Ziarah Kubur Di Hari Raya

Jawapan :

Ziarah Kubur Waktu hari Raya

Mufti Al Azhar, Kaherah memperbolehkan ziarah seperti ini:

وَمِنْ هُنَا نَعْلَمُ أَنَّ زِيَارَةَ النَّاسِ لِلْمَقَابِرِ عَقِبَ صَلَاةِ الْعِيْدِ إِنْ كَانَتْ لِلْمَوْعِظَةِ وَتَذَكُّرِ مَنْ مَاتُوْا وَكَانُوْا مَعَهُمْ فِى الْأَعْيَادِ يُنَعَّمُوْنَ بِحَيَاتِهِمْ ، وَطَلَبِ الرَّحْمَةِ لَهُمْ بِالدُّعَاءِ فَلَا بَأْسَ بِذَلِكَ أَبَدًا … (فتاوى الأزهر – ج 8 / ص 391)

“Dari sini kita mengetahui bahawa umat Islam melakukan ziarah kubur setelah hari raya, jika untuk menjadi pelajaran dan mengingat orang yang telah mati, yang dahulu mereka bersamanya saat hari raya dan merasa senang dengan kehidupannya, serta memintakan rahmat dan doa untuk mereka, maka hukumnya boleh, selamanya…” (Fatawa al-Azhar, 8/391)

Sebagian ulama Salaf dari Tabiin pun juga telah melakukan ziarah setelah hari raya:

عَنْ عَطَاءِ بْنِ السَّائِبِ قَالَ صَلَّيْتُ الْفَجْرَ فِي هَذَا الْمَسْجِدِ فِي يَوْمِ الْفِطْرِ فَإِذَا أَبُوْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ وَعَبْدُ اللهِ بْنُ مَعْقِلٍ فَلَمَّا قَضَيْنَا الصَّلَاةَ خَرَجَا وَخَرَجْتُ مَعَهُمَا إِلَى الْجَبَانَةِ. (4) مصنف ابن أبي شيبة – (ج 2 / ص 70)

“Dari Atha’ bin Saib ia berkata: “Saya salat Subuh di masjid ini di hari raya fitri, ternyata bertemu Abu Abdirrahman dan Abdullah bin Ma’qil. Setelah kami melakukan salat, keduanya keluar, saya juga keluar bersamanya, menuju ke kuburan” (Mushannaf Ibni Abi Syaibah, 1/70)

ZIARAH KUBUR PADA WAKTU/HARI TERTENTU

1.
عن محمد بن إبراهيم قال: كان النبي صلى الله عليه وسلم يأتي قبور الشهداء على رأس كل حول فيقول:”السلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبى الدار”، وأبو بكر وعمر وعثمان

“Muhammad bin Ibrahim berkata: “Nabi ﷺ selalu mendatangi makam para syuhada’ setiap tahun, lalu berkata: “Salam sejahtera semoga buat kalian sebab kesabaran kalian. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu.” Hal ini juga dilakukan oleh Abu Bakar, Umar dan Utsman.

(HR. al-Thabari dalam Tafsir-nya [20345], dan Ibnu Katsir dalam Tafsir-nya juz 4 hlm 453).

Hadits di atas juga disebutkan oleh al-Hafizh Jalaluddin as-Suyuthi dalam Syarh al-Shudur hlm 185, dan ditentukan bahwa makam Syuhada yang diziarahi setiap oleh Nabi ﷺ adalah Syuhada peperangan Uhud. Hadits ini dapat dijadikan dalil, tentang tradisi haul kematian setiap tahun.

2. Atsar Sayyidah Fathimah radhiyallahu ‘anha

عن محمد بن علي قال كانت فاطمة بنت رسول الله صلى الله عليه و سلم تزور قبر حمزة كل جمعة

“Muhammad al-Baqir bin Ali Zainal Abidin berkata: “Fathimah putri Rasulullah ﷺ selalu berziarah ke makam Hamzah setiap hari Jum’at.”

(HR. Abdurrazzaq dalam al-Mushannaf [6713]).

3. عن الحسين بن علي : أن فاطمة بنت النبي صلى الله عليه و سلم كانت تزور قبر عمها حمزة كل جمعة فتصلي و تبكي عنده هذا الحديث رواته عن آخرهم ثقات

“Al-Husain bin Ali berkata: “Fathimah putri Nabi ﷺ selalu berziarah ke makam pamannya, Hamzah setiap hari Jum’at, lalu menunaikan shalat dan menangis di sampingnya.”

(HR. al-Hakim dalam al-Mustadrak [4319], al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra [7000]).

4. Atsar Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhuma:

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ حَدِّثْ النَّاسَ كُلَّ جُمُعَةٍ مَرَّةً فَإِنْ أَبَيْتَ فَمَرَّتَيْنِ فَإِنْ أَكْثَرْتَ فَثَلَاثَ مِرَارٍ وَلا تُمِلَّ النَّاسَ هَذَا الْقُرْآنَ. رواه البخاري.

Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhuma berkata: “Sampaikanlah hadits kepada manusia setiap hari Jum’at. Jika kamu tidak mau, maka lakukan dua kali dalam sepekan. Jika masih kurang banyak, maka tiga kali dalam sepekan. Jangan kamu buat orang-orang itu bosan kepada al-Qur’an ini.

(HR. al-Bukhari [6337]).

http://www.aswj-rg.com/2015/07/beberapa-amalan-tradisi-menyambut-hari-raya-di-nusantara.html

SEBAR-SEBARKAN seluas-luasnya supaya umat Islam tidak terkeliru dalam permasalahan ini.

WallaaHu'alam.
________________________________________________

Wahai anok2 ayoh.. Sebagai ayoh yang bertanggungjawab,ayoh nk ingatkan kepada anok2 sekalian, ustaz mamak ni dah banyak buat huru hara dalam agama.....
Silakan share untuk anok2 yang lain....
Semoga ada manfaat....

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=119144408513194&id=100012529055696

No comments: