[Bolehkah Beramal Dengan Hadith Bulan Ramadhan Permulaannya Adalah Rahmat, Pertengahannya Adalah Ampunan Dan Akhirannya Adalah Pembebasan Dari Neraka]
Hadith ini diriwayatkan oleh 2 Jalur, Jalur yg pertama oleh:
1. Ibnu Abi Dunya dalam Fadhail Ramadhan (I/14)
2. Ibnu Asakir dalam Tarikh (XXIIV/19)
3. Khathib al-Baghdadi dalam al-Muwadhdhih (II/149)
4. al-Uqaili dalam adh-Dhu’afa al-Kabir (III/437)
Jalur yg kedua diriwayatkan oleh:
1. Ibnu Khuzaimah dalam Shahih-nya (III/191) dengan isyarat lemah
2. al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (III/305)
3. al-Haitsami dalam Bughyah al-Bahits (I/412)
4. Ibnu Adi dalam al-Kamil (V/293).
Bolehkah beramal dan menyebarkan hadith ini?
Boleh.
Ulama ASWJ ramai yang menggunakan hadith tersebut utk menerangkan keutamaan Ramadan antaranya ialah:
1. Imam as Sarakhsi al Hanafi dalam kitabnya al Mabsuth (II/261)
2. Imam Fakhruddin az Zailai al Hanafi dalam Tabyin al Haqaiq (II/350)
3. Imam Kamaluddin as Siwasi dal Syarah Fathul Qodir (I/469)
4. Syaikh Abu Bakar Syatha dalam I'anah Tholibin (II/255).
5. Imam Kamaluddin bin Humam dal Fathul Qodir (II/453).
Disisi fahaman wahabi pula, Shalih Fauzan (Ulama Wahabi) dalam Ittihaf Ahlil Iman bi Durus Syahr Ramadhan (I/60) juga menyebutkan hadits tersebut sebagai hadits Nabi. lain-lain Ulama Wahabi juga turut menggunakan hadith ini untuk menerangkan keutamaan Ramadan, seperti Sholih al-Munajjid dalam mukaddimah Fatawa-nya, Utsaimin dalam Fatawa Nur (I/216) juga dalam Majmu’ Fatawa wa Rasail dan lain-lain. Tidak hanya itu, dalam Fatawa Syabakah Islamiyyah (kitab fatwa ulama Salafi Wahabi) nombor fatwa 29683, hadits di atas masuk kategori boleh diamalkan dalam fadhilah amal. Fatawa Lajnah Daimah (Arab Saudi) fatwa nombor 4145 juga menegaskan hadits tersebut dhaif biasa.
Disediakan oleh:
Pertubuhan Penyelidikan Ahlussunnah Wal Jamaah
Johor Bahru, Johor
No comments:
Post a Comment