Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Sunday, July 17, 2016

Kisah cita cita Luar Biasa 4 sahabat

Kisah cita cita Luar Biasa 4 sahabat

Bismillah. Berikut ini sebuah kisah menarik yang menggugah kita semua untuk memiliki cinta-cita yang tinggi. Kisah ini menceritakan tentang 4 orang pemuda yang berbincang tentang cita-cita mereka. Keempat pemuda tersebut ialah Abdullah bin Umar, Abdulmalik bin Marwan, dua anak Zubair bin Awwam –semoga Allah meridhoi dan merahmati mereka-.

روي أن عبد الله بن عمر وعروة بن الزبير ومصعب بن الزبير وعبد الملك بن مروان اجتمعوا بفناء الكعبة ، فقال لهم مصعب : تمنوا ، فقالوا له : ابدأ أنت ، قال : ولاية العراق وتزوج سكينة بنت الحسين وعائشة بنت طلحة ، فنال ذلك ، وتمنى عروة الفقه وأن يؤخذ عنه الحديث ، فنال ذلك ، وتمنى عبد الملك بن مروان الخلافة فنالها ، وتمنى عبد الله بن عمر الجنة
“Diriwayatkan bahwa suatu ketika Abdullah bin Umar, Urwah bin Zubair, Mush’ab bin Zubair dan Abdulmalik bin Marwan berkumpul di pelataran Ka’bah.

Mush’ab berkata pada mereka: Sebutkan cita-cita kalian!
Lalu mereka menjawabnya: Mulailah dari kamu!

Dia (Mush’ab) berkata: (Saya bercita-cita dapat menguasai) wilayah ‘Iraq dan menikahi Sukainah binti Husain dan ‘Aisyah binti Thalhah. Maka ia pun meraihnya.

Urwah bercita-cita dapat menguasai fikih dan diambil darinya hadits (menjadi rujukan). Ia pun meraih hal tersebut.
Abdulmalik bin Marwan bercita-cita untuk mejadi khalifah. Ia pun meraih hal tersebut.

Abdullah bin Umar bercita-cita (masuk) surga.”

Subhaanallah!
Demikianlah kisah empat pemuda yang memiliki cita-cita yang tinggi. Tiga pemuda yang diawal telah mendapatkan apa yang mereka cita-citakan. Adapun yang terakhir (Abdullah bin Umar radhiyallahu ‘anhuma) kita berharap dia dapat meraih apa yang ia cita-citakan karena dia adalah seorang sahabat yang paling mirip dan paling semangat meniru cara hidup Rasulullah.

Sekiranya kita mendengar ada org bicara bercita cita ingin masuk syurga, janganlah kita mengherdik kerana sahabat pernah lakukan, lagipun ia bukan perkara jelek !

Ada doa yg diajarkan berbunyi "
اللهم إني أسألك الجنة وما قرب إليها من قول وعمل، وأعوذ بك من النار وما قرب إليها من قول وعمل،
Ya Allah aku mohon akan syurga dan brg yg menjadi sebab bagi memasukinya dari perkataan dan perbuatan / amalan. Dan aku memohon terjauh dari neraka dan penyebab kpd terjatuh ke dlmnya dari perkataan dan perbuatan / amalan.

Saya tak terkejut kalau ada org yakin dlm perjuangan dlm jamaah islam adalah salah satu sebab memasuki syurga.
Jamaah islam yg memperjuangkan islam adalah suruhan Allah dan Rasul. Apa peliknya kalau ada org kata kita masuk syurga kalau kita benar benar berjuang dan berada dlm jamaah islam ?

Berjihad menegakkan islam bukan berjahat menentang islam !

Debu debu dijalanan pun akan menjadi saksi terhadap org yg berjuang, org yg menuntut ilmu .... apatah lagi segala dokument, segala penulisan dan kad ahli ?

InsyaAllah dengan sebab penyaksian sebutir debu pun diambilkira untuk memasuki syurga !

Pekik kah ?

Org yg ada ilmu becakap berdasarkan ilmunya
Org jahil bercakap berdasarkan nafsunya !

No comments: