Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Tuesday, May 19, 2020

BACA QURAN DI KUBUR KISAH IMAM AHMAD DENGAN LELAKI BUTA

BACA QURAN DI KUBUR
KISAH IMAM AHMAD DENGAN LELAKI BUTA

SOALAN :

Saya ada dengar kisah Imam Ahmad mendengar seorang buta membaca Quran di sebuah kubur kemudian menarik balik fatwanya tentang amalan tersebut.

Adakah kisah itu sahih dan bagaimana kisahnya yang sebenar?

JAWAPAN :

Mungkin kisah yang dimaksudkan ialah yang saya sebutkan dibawah ini :

قَالَ الْخَلاَّلُ وَأَخْبَرَنِي الْحَسَنُ بْنُ أَحْمَدَ الْوَرَّاقُ حَدَّثَنِى عَلِىُّ بْنُ مُوْسَى الْحَدَّادُ وَكَانَ صَدُوْقًا قَالَ كُنْتُ مَعَ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلَ وَمُحَمَّدٍ بْنِ قُدَامَةَ الْجَوْهَرِى فِي جَنَازَةٍ فَلَمَّا دُفِنَ الْمَيِّتُ جَلَسَ رَجُلٌ ضَرِيْرٌ يَقْرَأُ عِنْدَ الْقَبْرِ فَقَالَ لَهُ أَحْمَدُ يَا هَذَا إِنَّ اْلقِرَاءَةَ عِنْدَ الْقَبْرِ بِدْعَةٌ فَلَمَّا خَرَجْنَا مِنَ الْمَقَابِرِ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ قُدَامَةَ ِلأَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلَ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ مَا تَقُوْلُ فِي مُبَشِّرٍ الْحَلَبِيّ قَالَ ثِقَةٌ قَالَ كَتَبْتَ عَنْهُ شَيْئًا ؟ قَالَ نَعَمْ فَأَخْبَرَنِي مُبَشِّرٌ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ اْلعَلاَءِ اللَّجْلاَجِ عَنْ أَبِيْهِ أَنَّهُ أَوْصَى إِذَا دُفِنَ أَنْ يُقْرَأَ عِنْدَ رَأْسِهِ بِفَاتِحَةِ الْبَقَرَةِ وَخَاتِمَتِهَا وَقَالَ سَمِعْتُ ابْنَ عُمَرَ يُوْصِي بِذَلِكَ فَقَالَ لَهُ أَحْمَدُ فَارْجِعْ وَقُلْ لِلرَّجُلِ يَقْرَأُ

Artinya :

“Telah berkata Al-Khallal dan telah mengkhabarkan akan daku olih Al-Hasan bin Ahmad Al-Warraq telah bercerita akan daku olih Ali bin Musa Al-Haddad dan adalah dia seorang yang sangat benar berkata ia :

Aku Bersama Imam Ahmad bin Hanbal dan Muhammad bin Quddamah Al-Jauhari pada satu jenazah. Maka ketika ditanam akan mayat maka duduklah seorang lelaki yang buta membaca Quran disisi kubur.

Lalu Imam Ahmad Ahmad berkata kepada lelaki itu : Wahai kamu ini sungguhnya baca Quran disisi kubur itu bida’ah.

Maka ketika kami telah keluar dari tanah perkuburan itu berkata olih Muhammad bin Quddamah kepada Imam Ahmad bin Hanbal : Wahai Abu Abdillah! Apa pandangan engkau tentang Mubassyir Al-Halabi?

Berkata Imam Ahmad : Dia seorang yang tsiqah (teguh dan dipercayai).

Kemudian berkata Muhamad bin Quddamah : Adakah kamu menulis hadith daripadanya?

Jawab Imam Ahmad : Ya.

Lalu berkata Muhammad bin Quddamah : Telah mengkhabarkan akan daku olih Mubasyyir daripada Abdul Rahman bin Al-‘Ala’ Al-Lajlaj dari bapanya sungguhnya dia mewasiatkan apabila ditanam akan dia supaya dibaca disisi kepala kuburnya akan permulaan surah Al-baqarah dan penutupnya dan berkata : Aku telah mendengar Abdullah bin Umar r.a. mewasiatkan seperti itu juga.

Maka berkata kepadanya olih Imam Ahmad aku menarik kembali pendapat ku tadi dan beritahu lelaki itu supaya teruskan membaca akan Quran.”

Kisah ini diceritakan olih Imam Ibnu Al-Qayyim dalam kitab Ar-Ruuh.

wallahua’lam

ustaz azhar idrus

No comments: