Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Saturday, June 6, 2020

Gambar dibawah ini untuk ingatkan kita kepada kekeliruan kaum wahhabi mengaku sebagai salaf maka lihat sticker dibawah dan fikirlah benarkah mereka salaf

Fenomena wahhabi terhadap pertembungan dalil Allah bertempat dilangit/arash dan Allah dibumi bersama kamu.

Apa yang terjadi sebenarnya kaum wahhabi cara memahami nash Qur'an dan hadis yang mutasyabih dalam tauhid atau AQidah mereka,..?.

Kefahaman wahhabi ini sebenarnya sangat jauh bertentangan dengan aQidah/itiQod Nabi,sahabat,tabi'in,tabiut tabi'in dan ulama salaf khususnya,..mengapa demikian,..?
Karena aQidah kaum wahhabi ini bukan aQidah para Nabi atau parasafus-shalih.

Contohnya seperti dua ayat dibawah ini.

1 . Firman Allah ta'ala.

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى.

(Yaitu) Tuhan Yang Maha Pemurah Yang istiwa di atas 'Arasy. (Thaha: 5).

Dalam aQidah/itiQad kaum wahhabi ayat ini dalil dan nash yang qat'i,..bahwa Allah tinggal dan menetap diatas arash/langit dengan zatnya tak boleh ditafsir atau ditakwil.
Dan wajib diimani Allah diatas arash/langit itu dengan zatnya....barang siapa yang mengingkarinya,..maka dia kafir.

Tetapi para ulama salaf tidak seperti fahaman dan aqidah/itiQad kaum wahhabi dalam memehami ayat mutasyabih ini,..ulama salaf memakai dua kaedah dalam memahami ayat ini,..

Saya ulang balik majoriti terlalu besar ulamak2 muktabar mengikuti fahaman Asyairah Dan Madturidiah sedangkan fahaman yg dikatakan Salafi amat sedikit dari kelompok
Ibn Taimiyah Dan yg lain..sedangkan Fahaman yg mengakui Salafi ini sendiri mengambil ilmu Dan rujukan dari ulamak2 fahaman Asyairah Dan Madturidiah.. contoh paling dekat di Malaysia sendiri Anda belajar kitab  Bahrul Madzi dari pengarang Syeikh Idris Al Marbawi..beliau berfahaman Asyairah Dan Madturidiah..Mana mungkin anda yg belajar kitab tersebut mendapat keberkatan dan keberkahan sedang kan dlm Masa yg sama anda secara tidak sedar menyatakan fahaman aqidah Syeikh ini sesat... belum lagi kitab rujukan dari imam2 muktabar yg besar..sama2 Kita renungkan..

a . Tafwidh,..serah makna kepada Allah.
b . Takwil,..jika diperlukan dengan kesuaian keagungannya.

Lalu contoh ayat dibawah ini,..

2 . Firman Allah ta'ala.

وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ.

Dan Dia (Allah) bersama kamu di mana saja kamu berada. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan. (Al-Hadid: 4).

Kedua ayat ini adalah sama-sama ayat mutasyabih,..dan kaum wahhabi ayat kedua ini menggunakan tafsir/takwil para ulama salaf dan khalaf untuk menutupi kesalahannya dari apa yang mereka telah tetapkan pada ayat yang pertama diatas,..tak boleh takwil/tafsir karena ayat diatas nash yang qat'e.

Maka kedua ayat ini bertembung dan bergelut yang membuat kaum wahhabi mempergunakan para ulama salaf untuk membenarkan aQidah mujasimah,musyabihah mereka,dan banyak kita temui kaum wahhabi ini berdusta dan menipu atas nama ulama-ulama salaf.

Maka datanglah Ahlussunnah wal jamaah (ASWJ) menjawab kesalahan kaum wahhabi ini dengan membawa dua kaedah seperti kaedah para ulama salafus-shalih.

1 . Tafwidh serah makna kepada Allah.
2 . Takwil makna yang sesuai dengan keagungan Allah.

Maka kita Ahlussunnah,..beriman dengan kedua-dua ayat itu,..sebab ayat-ayat itu kalamullah yang wajib kita imani.

Sekian dan terima kasih.
@ZRF.
Gambar dibawah ini untuk ingatkan kita kepada kekeliruan kaum wahhabi mengaku sebagai salaf,..maka lihat sticker dibawah dan fikirlah...benarkah mereka salaf,?.

No comments: