Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Monday, February 11, 2013

ayat Muhkamat dan ayat Mutasyabihat

http://ambo21.blogspot.com/2011/04/secara-umum-ayat-muhkamat-dan-ayat.html


Dialah Yang menurunkan Al-Kitab (Al-Quran) kepadamu (wahai Muhammad). Di antara (isi)nya ada ayat-ayat Muhkamat, itulah Umm Al-Quran (yang dikembalikan dan disesuaikan pemaknaan ayat-ayat Al-Quran dengannya) dan yang lain ayat-ayat mutasyabihat. Adapun orang-orang yang dalam hatinya cenderung kepada kesesatan, maka mereka (selalu) mengikuti ayat-ayat yang mutasyabihat untuk menimbulkan fitnah dan untuk mencari-cari takwilnya (yang) sesuai dengan hawa nafsunya, padahal tidak ada yang mengetahui takwilnya (seperti saat tibanya kiamat) melainkan Allah serta orang-orang yang mendalam ilmunya mengatakan : "kami beriman kepada ayat-ayat mutasyabihat, semuanya itu berasal dari Tuhan kami". Dan tidak dapat mengambil pelajaran darinya kecuali orang-orang yang berakal" (Surah al-Imran, ayat 7)

"(Mereka berdoa dengan berkata) : "wahai Tuhan kami! janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisi-Mu ; Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberian-Nya." (Surah al-Imran, ayat 8)

wallahua'lam..

Pertama-tamanya, ambo sebenarnya tidak berniat untuk memanjangkan hal ini iaitu merujuk kepada ayat muhkamat dan ayat mutasyabihat yakni yang banyak terdapat di dalam Al-Quran yang mulia..

namun, ambo didatangi pelbagai soalan yang meminta diberi penjelasan tentangnya..walaupun sudah berkali-kali ambo katakan, ambo bukan orang selayaknya untuk menjelaskannya, namun persoalan itu tetap hadir ke ruangan "inbox" facebook..

wallahua'lam..

maka, di sini, ambo terpanggil untuk memberi sedikit perkongsian secara umum, bukan penjelasan secara khusus..

nasihat, andai mahu penjelasan secara khusus, insya Allah, sila hadirkan jasad, jiwa dan hati kalian ke hadapan guru-guru yang ahlinya, insya Allah, amin ya Rabb..wallahua'lam..

keduanya..

apabila dinyatakan sesuatu perkara, hal atau seumpamanya, maka ia bermula dengan takrifnya, atau ertinya..

maka,  

apakah takrif bagi ayat muhkamat?

al-Muhkam adalah merujuk kepada "المتضح المعنى"(yang bermaksud) : "yang jelas maknanya"..

maka, ayat Muhkamat adalah merujuk kepada "ayat yang diketahui dengan jelas maknanya dan maksudnya", insya Allah, wallahua'lam..

contoh ayat Muhkamat di dalam Al-Quran?


 Baca lagi Di ==> http://ambo21.blogspot.com/2011/04/secara-umum-ayat-muhkamat-dan-ayat.html

No comments: