Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Wednesday, August 3, 2016

ni lah hujjah kita Ahlussunnah Waljamaah dlm huraian bab Istiwa yg selama ini mereka keliru dan coba mengelirukan org ramai !


Mari kita lihat makna istawa di dalam kamus [Arab – Melayu – Inggeris] yang berjudul al-Miftah yang diterbitkan oleh al Azhar Media Enterprise m/s 156.
اِسْتَوَى: تَسَاوَى [Menjadi sama rata] [To be or become even, equal, to be on the same level]
اِسْتَوَى: اِطَّرَدَ [Menjadi mantap/Teratur] [to be or become steady, equable]
اِسْتَوَى: كانَ مُمَهَّدٌا مُنْبَسِطًا [Menjadi datar/Sama rata] [to be or become even, flat]
اِسْتَوَى: اِسْتَقَامَ [Menjadi lurus/Tegak] [To Straighten up; to be or become straight]
اِسْتَوَى: نَضِجَ [Matang fikiran] [to ripen, be or become mature]
اِسْتَوَى: طُبِخَ جَيِّدًا [Dimasak dengan baik] [To be (properly) cooked]
اِسْتَوَى: اِسْتَقَرَّ، جَلَسَ [Bersemayam (duduk), menetap, tinggal] [to sit firmly on]
Penggunaan ayat istawa di dalam bahasa arab:
Dalam suatu syair klasik disebutkan:
قَدِاستَوَى بَشَرٌ عَلَ العِرَاقِ بِغَيرِ سَيفٍ وَدَمٍ مِهرَاقِ
Telah istawa iaitu menguasai manusia atas negeri Iraq tanpa darah yang tertumpah.
Penggunaan ayat istawa pada ayat al-Quran:
firman Allah dalam surah Hud ayat 44:
وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ
“Dan perahu Nabi Nuh berlabuh di Judi”.
Erti dalam ayat ini adalah berlabuh, bukan duduk kerana perahu tidak boleh duduk. Adakah wahabi akan berkata perahu “Istawa” dengan selayaknya ia sebagai perahu?
Dan firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat ke-29:
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ
Kemudian Dia berkehendak (menciptakan) langit, lalu dijadikan-Nya tujuh langit.
Di dalam ayat ini menunjukkan Allah berkehendak menciptakan langit, bukannya istawa dengan maksud keberadaan Allah seperti mana fahaman wahabi yang menisbahkan diri mereka dengan salafi yang mengatakan Allah berada di arasy berdasarkan perkataan istawa.
Dan jika diambil penuh terjemahannya, Allah berfirman
“Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak (menciptakan) langit, lalu dijadikan-Nya tujuh langit. Dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu”.
Jika diertikan dengan seperti mana fahaman wahabi salafi, maka terdapatlah erti yang celaru, iaitu tuhan berada di atas langit yang sedang dijadikan-Nya. Subhanallah.
Dan lagi firman Allah di dalam surah al-Qashah ayat 14:
وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا
“Dan setelah Musa cukup umur dan sempurna akalnya, Kami berikan ke- padanya hikmah (kenabian) dan pengetahuan”.
Erti istawa dalam ayat ini cukup umur, bukan makna keberadaan atau bertempat di atas arasy.
Dan lagi firman Allah dalam surah al-Fath ayat ke 29:
كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ
“Seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya”.
Maka mengenai firman Allah: الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى [Surah Taha: 5], dapatlah kita fahami istawa itu terdapat makna yang tidak layak bila disandarkan kepada Allah seperti mana yang telah dijelaskan di atas.
Keyakinan kita sebagai Ahlu ssunnah wal Jama’ah Allah wujudnya tanpa tempat. Tidak boleh berkata Allah berada di mana-mana atau berada di arasy, kerana erti berada itu membawa makna bertempat.
*****
ini lah hujjah kita Ahlussunnah Waljamaah dlm huraian bab Istiwa yg selama ini mereka keliru dan coba mengelirukan org ramai !

No comments: