Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Monday, February 8, 2016

Hujjah tolak wahabiyy

Sunni :Alloh yg mnciptakan arasy..bolehkah arasy itu ada dgn sendiri jika Alloh tidak mgadakannya?maka mustahilah Alloh duduk atas arasy..jika Alloh duduk atas arasy maknannya menyerupai Alloh dgn makluk.kerana makluk itu bertempat.jika menyerupai Alloh dgn makluk nescaya lemah la ia..kerana tiap2 makluk itu berhajat pada yang menjadikannya..jika lemah Alloh nescaya tiadalah alam ini..dan tiada alam ini mustahil kerana telah nyata adanya alam ini yg boleh di lihat dgn mata kepala.maka nyatalah bg Alloh tidak menyerupai dgn sesuatu.

Wahabiyy: Tuan jangan fikirkan sangat bab itu, pertama terima dulu wahyu.. jangan dahulukan akal,, kemudian lihat kalam ulama2 salaf.. bgaimana mereka terangkan..

Sunni: Ibnu Abd Rahman ulama salaf dia terima ayat tnpa takwil.kemudian ia takzihkan(sucikan).adapun ulama kholaf ia takzihkan kemudian ia takwil akan ayat mutasyabihah..salaf dn kholaf adalah sama..terbitnya ulama kholaf hasil drp kaum muktazilah,jabbariah dan mujasimmah.kerana terlalu banyak kesamaran maka kaum kholaf mentakwilkan ayat untk menolak kesesatan..

Ibnu Abd Rahman tiada org menolak wahyu.. skrg ini kita menolak kefahaman wahhabi terhadap wahyu. tidak ada satu pun perkataan salaf yg mengisbatkan Allah betempat. Ini tuan kena faham dahulu sebelum nak mendakwa berpegang dgn akidah salaf.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=523683421139488&id=396124723895359

No comments: