Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Friday, February 12, 2016

KISAH HABIB NOH DAN RESIDEN JOHN CRAWUFURD DI SINGAPURA

KISAH HABIB NOH DAN RESIDEN JOHN CRAWUFURD  DI SINGAPURA

Habib Noh bin Sayyid Mohamad bin Sayyid Ahmad Al-Habsyi telah berhijrah ke Singapura pada  sekitar tahun 1819 atas undangan Habib Salim bin Abdullah Ba Sumayr. Tidak banyak maklumat yang diketahui tentang kehidupan awal beliau. Usianya sewaktu tiba di Singapura adalah sekitar tiga puluhan tahun.

Sekembalinya Raffles pada tahun 1822 , dia telah melantik seorang residen baru menggantikan Kolonel William Farquhar. Residen inilah yang telah membenihkan Treaty of Friendship and Alliance of 1824. Melalui perjanjian ini  Kompeni Hindia Timur menguasai Singapura apabila Sultan Hussein dan Temenggong Abdul Rahman dipaksa menjualnya pada 1824 kerana hutang pada Kompeni yang terlalu banyak.  Inggeris datang dengan segala kelengkapan tentera sekitar 1831.  Residen Dr John Crawfurd merupakan seorang yang licik dan sombong.  Beliau pernah menghina dan memberikan tekanan hebat ke atas Sultan Hussein hingga beliau membawa diri ke Melaka. Seluruh pulau Singapura terpaksa menghormati dan akur akan kekuasaan Kompeni Hindia Timur.Habib Nuh bersikap tidak menghormati manusia yang angkuh dengan kekayaan atau jawatan duniawi.  Namun ,Habib Nuh tidak sedikit pun gentar atau menghormati kepada wakil penjajah itu.

Suatu ketika, Residen sedang dalam perjalanan menaiki kereta kudanya dan terserempak dengan Habib Noh . Residen Crawfurd amat marah dan menghina Habib Nuh kerana beliau tidak menghormatinya. Di saat itu juga kereta kuda yang dinaiki residen seakan terlekat di bumi dan tidak dapat bergerak. Residen Crawfurd berang dan bertanyakan hal itu kepada pengiringnya.

“Tahukah tuan Residen siapakah orang yang tuan marah dan hina itu?”

Residen menjawab, “Itu orang gila.”

“Sebenarnya dia bukan gila tetapi dia orang baik dan ada karamah. Lihat, bila tuan marah kepada dia, dia sumpah dan sekarang kereta tuan tidak dapat bergerak,” jelas pengiringnya.

Residen yang angkuh itu menjadi takut dan akhirnya meminta maaf dengan Habib Nuh. Setelah Habib Nuh menepuk kaki kuda itu, barulah kuda itu berjalan pantas seperti biasa. Sejak itu Residen Crawfurd sedar betapa yang Habib Noh ini bukan calang-calang orang.

Namun, pada satu ketika Residen Dr Crawfurd terus bersikap bongkak dan sombong dan memerintahkan orang-orangnya menangkap Habib Nuh dan mengurung di kurungan untuk orang gila di Pulau St Johns . Tangan dan kaki Habib Noh dirantai. Tindakan keras ini diambil kerana  Habib Noh tetap enggan menghormati wakil penjajah yang angkuh lagi bongkak. Anehnya, para pengawal kemudian melihat Habib Noh berjalan sekitar Singapura. Walaupun ditangkap semula, dia tetap dapat keluar dan kelihatan seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku padanya .

Akhirnya beliau dibebaskan sepenuhnya.