Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Sunday, May 8, 2016

Ada golongan orang yang banyak beribadah tapi berakhlaq buruk DAN ada pulak golongan orang yang tak beribadah tapi berakhlaq baik

Ada satu persoalan...
Ada golongan orang yang banyak beribadah tapi berakhlaq buruk DAN ada pulak golongan orang yang tak beribadah tapi berakhlaq baik :

YANG MANA LEBIH BAIK???

"Wahai Syaikh, manakah yang lebih baik, seorang muslim yang banyak ibadahnya tetapi akhlaqnya buruk ataukah seorang yang tak beribadah tapi amat baik perangainya pada sesama teman?", tanya  seorang pemuda.

"Subhaanallah, keduanya baik", ujar sang Syaikh sambil tersenyum.

"Mengapa boleh jadi begitu?", desak si pemuda.

"Karena orang yang tekun beribadah itu boleh jadi nanti akan dibimbing Allah untuk berakhlaq mulia bersebab ibadahnya. Dan kerana orang yang baik perilakunya itu boleh jadi nanti akan dibimbing Allah untuk semakin taat kepadaNya."

"Jadi siapa yang lebih buruk?", desak si pemuda tadi"??

Airmata mengalir di pipi sang Syaikh. "Kita Anakku",  ujar beliau.

"Kitalah yang layak disebut buruk sebab kita seringkali menghabiskan waktu UNTUK MENILAI ORANG LAIN dan melupakan diri kita sendiri." Beliau terisak-isak. "Padahal kita akan dihadapkan pada Allah dan ditanyai tentang diri kita, bukan tentang orang lain"

Moga dari hari ke hari, diri ini menjadi lebih baik, baik, dan baik dari semalam..
Tanpa menghukum dan menilai.
Tegur aku wahai sahabat.
Bawa aku ke arah kebaikan andai kau rasakan diri aku tersalah jalan.
Dan aku mohon, jangan menghukum aku, kerana aku lemah

*semoga menjadi pedoman buat diri yg membacanya.

No comments: