Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Saturday, May 14, 2016

Orang yang mendabik dada bahawa majoriti sentiasa benar ?

Ibnu Ahmad [Adakah Asyairah Sentiasa Majoriti?]

Orang yang mendabik dada bahawa majoriti sentiasa benar. Renungkan kalam Ibn Asakir ini.

Kata Ibn Asakir yang bermazhab Asyairah ketika membela mazhab Asyairah:

فإن قيل: إن الجم الغفير في سائر الأزمان وأكثر العامة في جميع البلدان لا يقتدون بالأشعري ولا يقلدونه، ولا يرون مذهبه، وهم السواد الأعظم، وسبيلهم السبيل الأقوم

Maksudnya: jika dikatakan: Sesungguhnya MAJORITI YANG RAMAI sepanjang zaman dan kebanyakan orang awam di setiap negeri TIDAK MENGIKUTI AL-ASY'ARIE DAN TIDAK BERTAQLID DENGANNYA DAN TIDAK BERSETUJU DENGAN MAZHABNYA dan MEREKA ADALAH MAJORITI dan jalan mereka lebih lurus.

قيل لا عبرة بكثرة العوام ولا التفات إلى الجهال الغتام وإنما الإعتبار بأرباب العلم والاقتداء بأصحاب البصيرة والفهم وأولئك في أصحابه أكثر ممن سواهم ولهم الفضل والتقدم على من عداهم على ان الله عزوجل

Maksudnya: dijawab: tidak diambil kira ramainya orang awam dan tidak dipandang kepada orang jahil tetapi yang diambil kira ialah pemilik ilmu dan mengikuti orang yang mempunyai basirah (pandangan mendalam) dan kefahaman. Mereka ini pada kumpulan mereka lebih ramai dari selain mereka dan bagi mereka kelebihan dan penonjolan dari selain mereka. (Tabyin Kazib al-Muftari)

1. Saya ingin bertanya..adakah Ibn Asakir yang bermazhab Asyairah juga poyo macam saya bila kata kebenaran itu tidak diikat dengan majoriti? Sebaliknya ia diikat dengan hujah sehinggakan minoriti mempunyai pemberat lebih dari ramai yang jahil.

2. Adakah Ibn Asakir juga gelong atau keketuman seperti anda dakwa terhadap saya?

3. Adakah Ibn Asakir ini tidak ASWAJA pada anda walau dia bermazhab Asyairah?

4. Atau pun anda sanggup untuk katakan Asyairah pada zaman beliau berada dalam kebatilan kerana berada dalam minoriti pada zaman itu?

Dr Rozaimi Ramle

LikeReply10May 13 at 10:33pm
Raden Ibnu Al Marhum Jawab balas kepada Dr Rozaimie

"Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta." (Al an'am : 116)

Ayat ini bukan merujuk kepada majoriti muslimin tp "ramai" di sini adalah merujuk kepada musyrikin. Ayat alQuran ada yang am, ada yang khusus. Sebab itulah bahaya bagi kita org awam mentafsir alquran. Yang selamat ialah merujuk kepada tafsir para ulama mufassirin yg muktabar, bimbang² kita ambil ayat yg dituju kepada pihak kuffar disalahguna utk ditujukan kpd pihak ahli kiblat.

Berkenaan dgn hadith ni pula :
Sabda Nabi sallallah alaih wasallam:

بدأ الإسلام غريبا وسيعود كما بدأ غريبا فطوبى للغرباء

Maksudnya: Islam bermula dalam keadaan asing dan akan kembali menjadi asing seperti ia bermula. Maka beruntunglah bagi mereka yang asing itu. [Riwayat Muslim]

Ia juga merujuk kepada kelompok muslim ke atas pihak musyrikin. Bukan merujuk kepada pihak muslimin minoriti ke atas majoriti... Jika tak syarah betul² nanti puak sesat seperti Qadiani atau pengikut Ayah Pin akan guna hadith ni sebagai hujah.

Bila sebut merujuk kepada majoriti, bukanlah ia merujuk kepada pegangan salafussoleh semata² tetapi majoriti para ulama dari zaman salaf hingga kini..


**************


Twit Syaikh Musyari Rasyid al Afasy
:
"Jika kamu melihat seseorang yang mencintai Syaikh Bin Baaz, Syaikh Al-Albani, Syaikh Al Utsaimin, Syaikh Shalih Al Fauzan,Syaikh Abdulmuhsin Al Abbad, Syaikh Al Luhaidan dan Syaikh Muhammad Amaan al Jamiie, maka ketahuilah ia adalah Orang yang berpegang dengan Sunnah".

Beliau dahulu belajar di Universitas Islam Madinah dan beliau sangat Masyhur di timur dan barat dengan tilawah yang sangat merdu.

No comments: