Inilah Jalan Sufi Headline Animator

Whatsap Saya

Pencerahan Bid'ah

Tuesday, May 17, 2016

Keturunan SAYYIDINA ANAS BIN MALIK Radiyallahu Anhu

Keturunan SAYYIDINA ANAS BIN MALIK Radiyallahu Anhu

Nama beliau ialah IMAM MUHAMMAD  AL KHAZRAJI. Beliau antara orang  yang menyimpan RAMBUT RASULULLAH Sollallahu Alaihi Wa Sallam dan merupakan keturunan Sayyidina Anas bin Malik Radiyallahu Anhu.

Saiyyidina Anas bin Malik juga antara sahabat yang paling lama bersama Rasulullah dan banyak menulis dan menghafal hadis.

RASULULLAH juga  pernah mendoakan atas Sayyidina Anas bin Malik, “Allahumma Urzuqhu Maalan wa Waladan, wa Baarik Lahu" (Ya Allah, berikanlah kepadanya harta dan keturunan, dan berkatilah hidupnya).”

Doa Rasulullah SAW tersebut dikabulkan oleh Allah, Sayyidina Anas dikurniakan usia yang panjang. Sayyidina Anas bin Malik hidup selama 103 tahun lamanya.

Ketika RASULULLAH meninggal, Sayyidina Anas masih melanjutkan perjalanan hidupnya hingga 80 tahun kemudian. disebabkan anugerah usianya yang panjang Sayyidina Anas bin Malik berkata, “Tidak ada orang yang tersisa (dari sahabat) yang dapat solat di masjid Qiblatain (dua qiblat) kecuali saya."

Beruntunglah sesiapa yang pada hari ini dapat melihat waris-waris sahabat Baginda Nabi Muhammad.

Selawat dan Salam buat Junjungan Mulia Baginda Nabi Muhammad SAW dan seluruh Keluarga Baginda serta seluruh para sahabat.

Allahumma solli ala Sayyidina Muhammad, Wa ala ali Sayyidina Muhammad

No comments: